BROGGI + PONS + MOZART= LA FLAUTA MÀGICA
Al
llarg de la seva història, el Festival de Peralada havia presentat en dues
ocasions (1995 i 1998) La flauta màgica. Obviant una oblidable producció
francesa, la segona, deguda a Lindsay Kemp,
no va acabar de satisfer les expectatives creades a l'entorn d'aquell
espectacle. Enguany, el fet que es tractés d'un muntatge d'Oriol Broggi en el que suposa la primera incursió
del versàtil director en el món de l'òpera, aquelles expectatives han augmentat.
Hi
havia, a més, un altre al·licient: la direcció musical de Josep Pons, que coneix prou bé la partitura de Mozart des que, el 1984, la va arranjar i dirigir
en aquell emblemàtic muntatge del Teatre Lliure de la mà de Fabià Puigserver. Posteriorment, el director de
Puig-Reig s'ha enfrontat al singspiel mozartià, dins i fora del Liceu.
Equip musical unitari
Les
forces vives (cor i orquestra) del teatre barceloní han estat les responsables
de sostenir el sempre complex edifici que és La flauta màgica, una òpera que
malgrat la seva aparent senzillesa amaga no poques trampes d'execució i
d'enfocament. Pons ha dirigit bé, tot i que
la concertació amb algun cantant no sempre ha estat impecable. En tot cas,
l'enfocament del director català volia primar un so pur i cristal·lí,
ocasionalment contingut, i que resultava poc adequat per a l'immens marc (a
l'aire lliure) dels jardins del castell de Peralada. A banda que els tempi molt lents d'alguns passatges no
sempre resultaven encertats. Excepte alguna errada puntual, l'orquestra va
respondre -sense brillantor-, així com el cor. Les sis nenes membres del Cor de
la Unió i destinades als tres nens (!) van complir, tot i una patinada en
l'afinació de la primera estrofa del "Seid uns zum zweitenmal willkommen".
El
repartiment aplegava cantants que no brillen en l'univers de les grans
estrelles de la lírica, però que van defensar bé les respectives parts. La veu
del tenor armeni Liparit Avetisyan no és
massa gran i tendeix a un so ocasionalment engolat -el cansament era notori al
final del segon acte-, però domina l'estil mozartià i juga amb gradacions
cromàtiques que permeten copsar els matisos que sap donar a la part de Tamino.
La
Pamina d'Olga Kulchynska no presenta una
personalitat molt definida. La soprano ucraïnesa es va limitar a complir, sense
massa accents dramàtics en passatges com els que Mozart li regala a l'ària
"Ach, ich fühl's" o a la primera secció del "Bald prangt, den
Morgen zu verkünden". Correcta i prou.
Una
embarassadíssima Kathryn Lewek assumia el
temible rol de la Reina de la Nit. La intel·ligent prestació li va permetre
mostrar totes les cartes al recitatiu i ària del primer acte, i amb tota
l'artilleria al servei de la coloratura reservada a la segona secció. La veu,
fresca, va exhibir uns impecable staccati
a "Der Hölle Rache". Llàstima que la projecció dels primers plans de
la soprano no estigués prou sincronitzada, perquè les imatges revelaven un
domini tècnic absolutament immaculat.
La
secció femenina de l'òpera es complemena amb un rol-bombó com el de Papagena,
servit amb gràcia i lleugeresa per Júlia Farrés-Llongueras, mentre que el trio
de dames va ser de luxe gràcies a Anaïs Constans, Mercedes Gancedo i Anna Alàs.
Si
al Sarastro d'Andreas Bauer li sobrava volum
en l'emissió, li faltava rodonesa i cavernositat als greus. Mentre que el
Papageno d'Adrian Eröd se les sabia totes a
nivell de trucs, bromes i girs expressius, al servei d'un paper que -estrenat
per Emanuel Schikaneder, el llibretista de
l'òpera- demana un cantactor, cosa que s'ajusta perfectament als dots del
baríton austríac. Per la seva banda, Francisco Vas
ens va regalar un Monostatos "marca de la casa", sinuós quan calia,
sempre expressiu i amb domini musical i escènic. Bé l'Orador de Christopher Robertson i els sacerdots i homes
armats de Gerard Farreras i Vicenç Esteve Madrid.
Opera
prima per a Broggi
Oriol Broggi no ha volgut ser més papista que el
Papa i s'ha apropat amb humilitat a una òpera com La flauta màgica. Per fer-ho, s'ha
recolzat en les tesis sobre l'espai buit que tan bé defineixen el treball de Peter Brook. Però esperàvem que paulatinament la
buidor donés pas al farcit de continguts i de discurs. Broggi
ha treballat bé el minimalisme gestual dels cantants, però s'ha oblidat
d'explicar-nos amb trets més precisos què és La flauta màgica.
Certament,
l'òpera mozartiana presenta no poques ambivalències: conte o faula moralista,
relat màgic, metàfora de la iniciació a la francmaçoneria, testament de la
Il·lustració... la de Broggi és una Flauta
poc (o gens) màgica i que ha optat
per situar uns personatges ancorats en un escenari presidit per unes estaques
de canya -referència a l'univers dramatúrgic de Brook-
davant d'unes projeccions que durant el primer acte semblaven apuntar a l'inici
d'un camí iniciàtic, a partir de les il·lustracions que Gustave Doré havia realitzat per a la Divina Comèdia dantesca. Bon punt de
partença del que esperàvem alguna cosa més, perquè Broggi
és un home de talent i de recursos, que no amaga els referents que li són
propis: mentre l'obertura apuntava les cites de la versió bergmaniana de
l'òpera -els primers plans de públic assistent a la representació- el segon
acte mostrava ocasionalment les voltes de la Felsenreitschule de Salzburg on Oriol Broggi va veure, de nen, La flauta màgica. I poca cosa més, si exceptuem el perdó que
Sarastro ofereix a la Reina, a Monostatos i a les dames.
Tampoc
semblava massa coherent el paper del gran Lluís
Soler com a narrador al primer acte, explicant allò que de fet ja mostra
el sobretitulat dels extrems de l'escenari, o participant com a Sacerdot III al
segon acte, dialogant en català amb els personatges de l'òpera, que responien
en català (o en "castellà turístic" en el cas de Papageno).
Tot
fa pensar que Oriol Broggi s'ha aproptat amb
humilitat, però també amb contenció i potser amb por a una cosa tan complexa
com és l'òpera de Mozart. Tanmateix, les
idees (per exemble el mínim gest o la buidor escènica) hi eren i hom espera més
títols operístics a mans d'un dels directors escènics de casa nostra més
estimulants de l'actualitat.
(fotografies: Toti Ferrer, Festival de Peralada)
-->
1 Comments:
CASINO MOHEGAN CITY - JT HUB
CASINO MOHEGAN CITY. 춘천 출장안마 LUXURIOUS. 광명 출장마사지 CASINO 하남 출장샵 MOHEGAN CITY CASINO HOTEL. 94650. CASINO MOHEGAN 부천 출장샵 CITY CASINO. 양산 출장샵
Publicar un comentario
<< Home