MÉS ENLLÀ DE LA PENA DE MORT
Comencem per un apunt reflexiu: dels tretze títols operístics
programats aquesta temporada pel Teatro Real de Madrid, cinc són del segle
XX... o XXI, si entenem l’any 2000 (el de l’estrena de Dead Man Walking) com el primer del nou mil·lenni. Sense voler comparar
i sense ànims d’avaluar qui o fa millor, si Madrid o Barcelona, la cosa és per
pensar-hi...
Molt representada arreu dels Estats Units i a bona part d’Europa, Dead Man Walking és l’òpera de Jake
Heggie inspirada en el text de la religiosa Helene Prejean –basada en fets
reals- que explica el seu acompanyament d’un condemnat a la injecció letal a
una presó de Louisiana. El text, adaptat al cinema en una cèlebre pel·lícula
dirigida per Tim Robbins (1995) i protagonitzada per Susan Sarandon i Sean Penn,
no amaga la culpabilitat del condemnat (Joseph de Rocher), violador i assassí
confés, però tampoc la crueltat i la inutilitat de la pena capital als Estats
Units.
El llibret operístic de Terrence McNally no defuig el discurs contra
la pena de mort però el manté com a subtext per centrar-se en un discurs sobre
el triomf d’un Amor salvífic, redemptor, encarnat per la germana Helen Prejean,
però al marge de tota connotació religiosa, tot i el seu revestiment eclesial.
Una idea, la de la redempció per l’Amor, inherent en certa manera a una part
molt important de la tradició operística, des de Mozart fins a Wagner, i que
l’obra de Heggie recupera en gran mesura.
Musicalment, estem davant d’una partitura eclèctica, una mena de
síntesi de bona part de la tradició musical nord-americana precedent, amb aires
que recorden clàssics com Gershwin, Copland o Bernstein. Però també el llegat
europeu de Ravel pel que fa al color orquestral. No es pot dir que aquesta
sigui una obra genial, però sí eficaç en la seva concepció i progressió
dramàtiques, amb moments de clímax narratiu de gran impacte, com ara els dos
finals d’acte o les escenes entre Helen i Joseph. Una partitura, en tot cas,
concebuda des de les convencions del llenguatge operístic però que,
convenientment adaptada, també funcionria com a musical, cosa que demostra que
les fronteres entre els dos gèneres són molt tènues.
La batuta de Mark Wigglesworth va optar per l’espectacularitat, en
detriment de la subtilesa, davant d’una formació i cor titulars del Teatro Real
poc proclius a aquest tipus de repertori, amb el complement dels Pequeños
Cantores de la JORCAM i amb resultats suficients.
El protagonisme absolut recau en la parella protagonista, la que
formen la germana Helen Prejean i el convicte Joseph de Rocher. Per a ambdós,
Heggie concep una partitura exigent, però molt lluïda i que demana sobretot
bona entesa per a les múltiples escenes compartides. La química entre la
tot-terreny Joyce DiDonato i l’esplèndid Michael Mayes funciona en tot moment.
Els dos coneixien bé la partitura per haver-la interpretada anteriorment
(sobretot Mayes) i la seva prestació va ser extraordinària.
El repartiment, ampli (una vintena de personatges) es complementava
amb les sempre eficaces prestacions de Maria Zifchak (senyora De Rocher), Roger
Padullés (Pare Grenville), Enric Martínez-Castignani (policia motoritzat i
primer guardià), María Hinojosa i Toni Marsol (matrimoni Hart) i Marta de
Castro i Vicenç Esteve (matrimoni Boucher), entre d’altres. Bon estol vocal al
servei d’un títol indispensable per entendre l’estat actual de la qüestió
operística.
A hores d’ara, i com dèiem més amunt Dead Man Walking és una de les
òperes contemporànies més representades arreu i el seu èxit es manté arreu on
es representa. I té suficients ingredients per justificar-lo. Tanmateix, caldrà
esperar uns quants decennis per constatar si realment acabarà sent un clàssic
del segle XXI i una obra cabdal pen entendre l’evolució del gènere operístic.
Personalment, prefereixo la subtilesa del llenguatge d’Adès o Benjamin, o la
inventiva de John Adams. Però benvinguda sigui la proposta. Un teatre públic
d’òpera ha de ser, entre d’altres coses, un aparador de l’estat de la qüestió
de la creació contemporània i en aquest sentit el Real fa bastant bé les coses.
Que d’altres en prenguin nota...
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home