AVORRIT ROMÉO ET JULIETTE
Feia 33 anys que el Liceu no
programava Roméo et Juliette, òpera molt apropiada per
recordar el bicentenari del naixement de Charles Gounod, encara que Faust fa
també molt –massa- que no es veu, sencera i escenificada, a Barcelona.
Cal defensar amb bons arguments les
bondats de la partitura de Gounod sobre la tragèdia shakesperiana i Josep
Pons, al capdavant de l’orquestra titular del teatre barceloní, es va
quedar a mig camí. La cosa es va reduir a una simple lectura però, això
sí, atenta al preciosisme inherent a la pàgina. El que va faltar van ser el
nervi i la brillantor en les tenses escenes entre Capulets i Montescos,
amb un final de tercer acte passat per aigua. El rendiment de la formació
orquestral va ser de menys a més, amb un preludi desigual i amb passatges
posteriorment ben resolts. Encara que una mica apagat el principi, la tasca del
cor liceista també va acabar lluint, especialment en el quart acte, en l’escena
del casament entre Paris i Julieta.
La posada en escena de Stephen
Lawless, amb vistosos decorat i figurins d’Ashley Martin Davis,
situa l’acció original en el context de la Guerra de
Secessió nord-americana. L’espai únic consisteix en un panteó, amb un
decorat que permet algunes obertures per donar pas a entrades i sortides de
personatges. El concepte és interessant perquè, a partir de les primeres
imatges – l’enterrament de Romeu i Julieta- la mort esdevé omnipresent, a
partir d’un flashback prototípicament cinematogràfic, per la qual
cosa les picades d’ullet a l’univers del Griffith de The bird of a
nation o fins i tot al Fleming de Gone with the wind funcionen.
Funcionen en forma, però no en contingut, perquè aquí acaben les idees de
l’espectacle, coproduït amb l’Opera de Santa Fe.
Matisem: allà acaben les idees o les
bones idees, perquè la irrupció d’una estàtua de Cupidó al final
del primer acte provoca vergonya aliena, a la qual es suma la mala resolució de
l’escena dels duels entre Tybalt i Mercutio i Romeo i
Tybalt, amb una esgrima dels figurants molt millorable i sense sang ni
violència. Anodí i avorrit, en definitiva.
S’esperava amb ganes el debut d’Aida
Garifullina al Liceu en la pell de Julieta. No va defraudar, al
contrari: des de la seva primera intervenció, la veu de la soprano tàrtara va
lluir en tota la seva esplendor gràcies a un timbre i color preciosos, domini
tècnic i sensibilitat al servei de l’amant veronesa. Una veu meravellosa en
disc, però que en directe guanya molts enters. Al seu costat, el tenor albanès Saimir
Pirgu –ja conegut al Liceu- va ser un Roméo ocasionalment de bon
gust en les mitjanes veus, encara que l’atac a l’agut sona vociferant i
amb poca subtilesa. Irregular, en definitiva.
Excel·lent el Mercutio, segur i ben
projectat, de Gabriel Bermúdez i molt correctes el Tybalt de David
Alegret, el Capuleto de Rubén Amoretti i el Frère Laurent de Nicola
Ulivieri, tot i que sense especial brillantor. Molt bé, en canvi, la
Gertrude de Susanne Resmark i el Stéphano de Tara Erraught encara
que… ¿Calia contractar una cantant sueca i una altra irlandesa per a aquests
papers secundaris? ¿No tenim entre nosaltres un planter de veus prou solvent
per brodar aquests rols?
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home