EL SÍMBOL PER DAMUNT DE L'IMPACTE: TRISTAN UND ISOLDE AL LICEU
Ha arribat, per fi, un dels espectacles més anhelats de la temporada
2017-18 del Gran Teatre del Liceu: la primera incursió wagneriana d'Àlex Ollé,
materialitzada en un Tristan und Isolde
més simbolista que impactant, més discursiu que conceptual. Un espectacle
destinat a ser un dels plats forts de l'actual programació liceista.
Els hipsters, els cursis o els directament desinformats encara
utilitzen l'adjectiu "fureru" per referir-se als espectacles que
firmen Carlus Padrissa i Àlex Ollé. I, ocasionalment, poden sortir decebuts si,
davant dels seus muntatges, no troben l'impacte o la contundència visual
d'espectacles performatius com ara Suz o
Suz, Accions o Manes. De fet, ja fa molts anys que
Padrissa i Ollé, tot i mantenir l'etiqueta de La Fura dels Baus (com Joan Font
la de Comediants), han trobat un camí i un llenguatge escènic propis: més
procliu a la imatge i a la multidisciplinarietat el primer i més proper al
sentit últim del gest i a la construcció del personatge el segon. Sense
renunciar, cap dels dos, a una modernitat ben entesa, a l'ús intel·ligent de
les noves tecnologies i a uns equips artístics que són denominadors comuns en
tots i cadascun dels seus espectacles. Per exemple, amb noms com el
videoartista Franc Aleu, que tant col·labora amb Padrissa com amb Ollé.
És així com ha arribat al Liceu la producció de Tristan und Isolde estrenada a Lió fa sis anys, i que suposava la
primera incursió d'Àlex Ollé en l'univers wagnerià. Tanmateix, qui signa
aquestes línies va veure abans el segon espectacle d'Ollé centrat en Wagner: un
desigual Fliegende Holländer representat
a Madrid la temporada passada. Indubtablement, Tristan supera amb escreix aquell segon espectacle. Això és possible gràcies a un treball centrat en la contenció
i en el simbolisme, no pas en l'impacte, si bé l'enorme esfera que presideix
l'escenografia d'Alfons Flores no deixa ningú indiferent. La solució, que
podria fer-nos pensar en una pel·lícula "tristanyesca" com Melancholia de Lars von Trier, remet a
la relació impossible entre Tristany i Isolda, que al segon acte poden
trobar-se dins de l'immens globus, marc simbòlic d'una trobada que tan sols
serà efectiva i total quan els dos amants s'alliberin del pes que els
condiciona. Un pes que es pot llegir amb la clau que es vulgui, ja que
l'espectacle dóna pistes i proposa, tot i que qui disposa és el públic, que pot
trobar les claus interpretatives que vulgui.
A l'espai escènic de Flores i a l'encert del vestuari, auster, de
Josep Abril, es suma la magistral il·luminació d'Urs Schönebaum, que
contribueix de manera decisiva als clarobscurs de la partitura i de l'acció
escènica, vertebrada sobre un bon treball de caracterització de personatges.
Bon nivell musical
Wagner sempre és un repte per a cantants, orquestra i director
musical i, un cop més, Josep Pons ha demostrat que el treball amb l'orquestra
del Liceu està arribant a tenir els fruits desitjables. Encara hi ha molt camí
per recórrer, però la feina (ben) feta s'ha notat en un Tristan… amorosit per la batuta del director català. Pocs van ser
els moments desajustats i que sens dubte minvaran al llarg de les funcions
posteriors a l'estrena: el final del primer acte, per exemple, no va ser del
tot rodó, però va ser compensat pel magistral acompanyament del duet del segon
acte o per la intensitat dels preludis del primer i del tercer -llàstima, en
tot cas, que l'obligat per a corn anglès del tercer es veiés esquitxat per uns
cops de martell del fons de l'escenari que tot apunta que eren al marge de les
intencions escèniques d'Ollé. L'orquestra titular -així com el cor en la breu
intervenció del primer final- va respondre amb una corda ben greixada, una
fusta òptima i uns metalls solvents.
Hi havia moltes ganes d'escoltar Iréne Theorin en el rol d’Isolda,
després de les seves espectaculars Brünnhilde de les tres jornades
nibelúnguiques en temporades anteriors. I, lluny de decebre, va tornar a demostrar
que és una de les millors intèrprets wagnerianes del moment. El timbre semblava
menys metàl·lic que en altres ocasions, i és que posats a fer un símil potser
excessiu, la soprano sueca sembla abordar el complex rol des d'un cert
belcantisme, amorosint les frases i cuidant l'emissió en funció de les
sinuositats que Wagner li reserva al llarg i ample de la complexa partitura:
magistral, en aquest sentit, el "Barg im Busen uns
sich die Sonne…" del segon acte, tot i que
l'apianament amb què el va resoldre potser no esqueia gaire al "Höchste
Lust" conclusiu del Liebestod,
gairebé inaudible: hom pot pensar que el recurs potser responia a la voluntat
de fondre veu amb orquestra, tot i que el resultat convencia a mitges. I
tanmateix, la Isolda de Theorin costarà d'oblidar.
Stefan Vinke és un dels pocs tenors de l'actualitat capaços
d'abordar rols wagnerians sense defallir i d'arribar al final pletòrics, cosa
que ha demostrat en santuaris wagnerians com Bayreuth. El seu Tristany, com el
seu Siegfried en la darrera tetralogia liceista, va anar de menys a més, amb no
poques reserves al segon acte -i amb algun moment de titubeig- però un tercer
senzillament colossal. Certament, la del tenor alemay és una veu lletja,
d'emissió ocasionalment descontrolada, però amb una intuïció expressiva
incontestable i amb un coneixement de l'estil fora de dubtes.
Va estar molt bé Sarah Connolly, que a aquestes alçades no ha de demostrar
res a ningú. Hi havia ganes de sentir a Barcelona la seva Brangäne, resolta amb
saviesa i amb la professionalitat que caracteritza la mezzo britànica, sempre
tan versàtil i amb alguns signes de desgast al registre superior, però que va
suplir amb un cant meticulós i expressiu.
Albert Dohmen és sempre un luxe i, com sol passar amb els grans
cantants que aborden el petit però intens paper de Rei Marke, hom lamenta que
Wagner no hagués allargat més aquesta part, d'altra banda tan agraïda. El baix
baríton alemany és un monarca lacerant, molt musical, que mastega totes i
cadascuna de les inflexions del text, de cada paraula, de cada síl·laba.
Senzillament grandiós.
Greer Grimsley és un baríton amb una gran veu i va assumir un
Kurwenal de mitjans sobrats, potser fins i tot excessius per a l'amic de
Tristany, al costat del Melot del sempre eficaç Francisco Vas. Curiós que la
lectura escènica d'Ollé converteixi la mort de Tristany en un accident
involuntari per part del confident del rei.
Engolat però complidor Jorge Rodríguez Norton en el doble paper de
pastor i jove mariner i correcte el timoner de Germán Olivera.
Gran nit d’òpera, amb relativament poca tos –ai aquell inici de
tercer acte!- bastants bravos i moltes, moltes ganes de sentir grans veus al
swrvei d’un gran drama musical I en el marc d’un molt bon espectacle.
1 Comments:
Gràcies Jaume
Publicar un comentario
<< Home