WERTHER, PER FI, AMB JOSEP BROS
Aquest Werther al Liceu se les prometia molt felices però va perdent pistonada i, a més, sembla víctima del malastruc: les dues primeres funcions que havia de cantar Josep Bros van ser cobertes pel tenor Arturo Chacón-Cruz; la darrera representació –que també havia de comptar amb el protagonisme de Bros- s’ha cancel·lat (juntament amb l’espectacle infantil La casa flotant) a causa d’una avaria a la maquinària escènica (no hi ha altres dies per arreglar-la?). I el 24 de gener, en què finalment Josep Bros anunciava la seva actuació, la indisposada era la mezzosoprano Nora Gubitsch, esposa del director orquestral, Alain Altinoglu. Es va optar per fer cantar Carol García davant d’un faristol i des de l’angle esquerre de l’escenari, mentre qui “mimava” el personatge de Charlotte era la soprano Elena Sancho Pereg, la Sophie del cast de l’estrena.
He de dir que amb la del 24, ja són tres
les funcions que he vist de l’òpera de Massenet.
I que detecto una baixada d’energia en el rendiment de l’orquestra. Aquesta
tercera funció vista (i sisena de la tanda programada) deixava al descobert més
d’una nota en fals des del fossat, tot i l’esforçada direcció d’Altinoglu, evidentment molt pendent de Carol García. La veu d’aquesta mezzo, per cert, és
molt interessant per l’homogeneïtat en tots els registres i per l’expressivitat
que imprimeix a Charlotte, excel·lentment servida. Val a dir igualment que Elena Sancho Pereg va estar formidable com a actriu. És
una dona molt atractiva, que es mou molt bé per l’escenari, cosa que va
afavorir la credibilitat del “doblatge”.
El segon repartiment compta també amb la
Sophie de Sonia de Munck, molt correcta sense
ser genial. El mateix podríem dir de l’Albert de Carles
Daza, a qui cal felicitar per l’assumpció al Liceu d’un personatge de
certa responsabilitat com és el marit de Charlotte.
El principal al·licient de la vetllada,
però, era Josep Bros en aquest any tan especial
d’aniversari rodó: les noces de plata del tenor català al Liceu, on va debutar
amb aquella recordadíssima Anna Bolena al costat d’Edita
Gruberová. Amb els anys, la veu del tenor
barceloní ha abordat un repertori líric que exigeix més robustesa en el centre
de la tessitura i més dramatisme en el terreny de l’expressivitat. Werther és
una part molt arriscada, perquè demana intensitat dramàtica sense oblidar
aquelles esfumatures pròpies de personatges “somiatruites”, sense que es demani
mai un “tenore di grazia”. I Bros domina les
mitges veus, el cant lligat i ha guanyat –i molt- en expressivitat. Però l’assumpció
de determinat repertori crec que li ha passat factura, cosa que es revela en
uns aguts tibants i d’emissió massa oberta, que acaben resultant esblanqueïts. Ben
cert, la funció del dia 24 era la primera després d’una indisposició, i els
efectes de la convalescència es van fer notar, amb algun sotrac a “Pourquoi me
réveiller” que Bros va saber lidiar amb
intel·ligència. El tenor, que és un home honest, respectuós amb el públic i
molt treballador, va voler-ho donar tot. I ho va donar tot. Que no lluís com
esperàvem no desmereix d’una feina que se li ha de reconèixer i aplaudir.
1 Comments:
Una molt bella crònica sobre el mal dia d'un tenor notable.
Publicar un comentario
<< Home