"LUCIA" ESPERADA AL LICEU
Agradi més o agradi menys (i els qui em coneixen ja saben que no milito en la causa donizettiana ni belliniana), s’ha de reconèixer que Lucia di Lammermoor és una obra mestra del gènere, modèlica en la seva concepció i estructura dramàtiques i curulla d’un evident sentit tràgic, amb moments de tensió i distensió que prefiguren el futur “drama musical”, més enllà de les convencions de cartró-pedra del gènere operístic.

Forces vives
Dirigieix musicalment aquestes funcions
una batuta experimentada i pulcra com la de Marco Armiliato, que ha optat per
marcar bé els accents dramàtics de l’obra i les ressonàncies explícitament romàntiques,
evitant que els “txumba-txumba” de molts passatges orquestrals anessin a més en
matèria de decibelatge. Dirigir lluint-se però sense tapar les veus és un mèrit
pels temps que corren, i Armiliato se’n surt. Rendiment de notable alt el de
l’orquestra titular del teatre, amb alguns passatges obligats molt ben resolts,
com els de l’arpa introductòria de la primera ària de Lucia o les inevitables
flautes de l’escena de la bogeria.
Bé el cor, potser menys brillant que en
les dues primeres òperes de la temporada, però amb un nivell que ens fa
preveure que ens regalarà grans moments en les properes òperes previstes,
especialment amb un Otello verdià que
demana molt a la massa coral.
Debut esperat
El màxim al.licient d’aquestes funcions de
Lucia en el primer cast era el debut de Juan Diego Flórez
com a Edgardo. Fer-ho al Liceu és un gest deferent que cal agrair al tenor
peruà. I, un cop més, ha demostrat la seva elegància, el seu cant noble, la
facilitat descarada per atènyer sons comprometadorament aguts i un bon treball
en el registre central. En aquest sentit, l’ària del tercer acte ha estat del
millor de la vetllada. Però, tanmateix... el cant de Flórez no emociona, potser
perquè li falta una mica de carn. Qui sap si d’aquí a uns anys m’he d’empassar
les meves pròpies paraules, si torno a tenir l’oportunitat de tornar a sentir
el peruà en el mateix rol, després de l’anunciat debut en papers molt més
lírics, com ara el Werther de Massenet. Ara per ara, l’Edgardo de Juan Diego
Flórez encandila però no commou; és admirable, però no genial.
Elena Mosuc sí coneixia el paper de Lucia,
que li escau molt més que el de Violetta d’una Traviata que la temporada passada va cantar al Liceu en dues
ocasions. Molt més centrada i apropiada en implicació i registre, la soprano
romanesa compleix amb escreix i canta una Lucia tècnicament impecable, segura i
sense problemes de respiració, ni d’agilitats ni de musicalitat. Però també
deixa fred, tot i admirar unes agilitats de vertigen, un ús admirable de
reguladors i un domini de l’estil belcantista. Penso que, tanmateix, això no és
suficient per “ser” realment Lucia.
Passable l’Enrico de Marco Caria, baríton
líric de bona línia i brillantor en el registre agut, però molt millor el
Raimondo de Simón Orfila, en un moment dolç de la carrera del baix d’Alaior.
Fantàstica Sandra Ferrández com a Alisa, passable l’Arturo d’Albert Casals i
impossible el Normanno engolat de Jorge Rodríguez-Norton.
Hi havia ganes, expectació i molt
d’entusiasme en un Liceu pràcticament ple. La gent s’ho ha passat bé i els
“bravo” i les ovacions s’han deixat sentir, amb bona part dels espectadors
dempeus. Però no sé si per les ganes prèvies o pels resultats finals que, tot i
que excel.lents, no han aconseguit la matrícula d’honor.
1 Comments:
Muy buena critica Jaume. Por otra parte es lo que se esperaba. Como algunas veces pasa el segundo elenco, y ya se vio en el general, mas apropiado y con menos expectación harán una Lucia para recordar.
Publicar un comentario
<< Home