A PROPÒSIT DE "L'APLEC DEL REMEI"
"Clavé crea una tradició literària-musical,
popular i moderna, i la impulsa cap al futur". Són paraules de Roger Canadell, professor de la UOC i autor d'una tesi
-recentment publicada- sobre Josep Anselm Clavé,
l'autor de L'aplec
del Remei. Canadell culminava
així una brillant conferència pronunciada la tarda de dissabte, una hora abans
que s'alcés el teló del Teatre Nacional de Catalunya amb el muntatge que n'obre
temporada.
La peça
Confesso que vaig anar a veure
l'espectacle amb certa resistència. Imaginava una tirallonga de cants corals,
ben construïts, però farcits dels tòpics de sempre en un context barretinaire i
de pubilles amb mitons. Aviat, però, vaig entendre les paraules del professor
Canadell, que el muntatge dirigit per Xavier
Albertí (amb dramatúrgia de Josep Maria Miró)
va saber canalitzar amb molts més punts forts que no pas febles. I és que la partitura de Clavé,
exhumada pel professor Francesc Cortés dels
fons de la Societat del Gran Teatre del Liceu, és una autèntica delícia. El
rerefons rossinià està present en tots i cadascun dels compassos d'una obra
gens ambiciosa, però que funciona. I, tot i que em sembla anecdòtic vendre-la
com a "primera sarsuela catalana", presenta uns valors inqüestionables
que la direcció musical d'Albertí/Wanda Pitrowska
ha sabut extreure i mostrar a un públic del segle XXI, poc avesat a la sarsuela
o a la comèdia musical amb ressonàncies d'opéra
comique.
Posats a veure-hi pegues, penso que s'hagués pogut
representar L'aplec
del Remei amb els seus diàlegs. Per molt que la trama resulti
obsoleta -tot i un punt de partença basat en Les noces de Fígaro de Beaumarchais-, segur que la intel·ligència d'Albertí hauria tret partit d'un text amanit amb
tipismes barcelonins que resulten entranyables: els "pues",
"allavors", "alcança", "ditxoses festes" o
"doneu's més pressa" tan propis dels nostres avis, néts de la
generació de Clavé i que en van heretar
l'esperit cívic i moral.
L'espectacle global, que dura una hora i mitja, s'obre
amb un seguit de textos recitats per Oriol Genís,
omnipresent al llarg del muntatge. Són fragments del mateix Clavé o d'Ignasi
Iglésias, que ajuden a situar l'autor de Les flors de maig en el seu context
social, polític, literari i musical. Hi ha molt de modern en el pensament
claverià, defensor d'un federalisme denostat actualment a una i altra banda de
l'Ebre, en el marasme d'un país en què el desgovern i una lleu remor de sabres
atiada per ministres d'exteriors no fan presagiar res bo. En aquest sentit, llegir en clau d'actualitat la
Renaixença en què cal situar Clavé, fóra un
sà exercici per saber on i com estem respecte dels qui ens precediren fa més de
150 anys. Ho deixo aquí, i "qui tingui orelles,
que escolti".
L'espectacle
Torno a l'escenari del TNC: un
equip competent d'instrumentistes de l'ESMUC s'aplega per formar una orquestra
d'acabats no sempre perfectes, però de sonoritat més que satisfactòria al llarg
i ample d'una sessió que inclou d'altres peces del
propi Clavé o una suite de Nicolau Manent sobre fragments del primer. I l'elenc vocal compta amb les sempre solvents
presències de Maria Hinojosa i Josep-Ramon Olivé (Tuietes i Nan respectivament). Per
no parlar del sempre versàtil Antoni Comas
en la pell d'un cantant amb problemes de visió, i que du a bon port un dels leitmotiv humorístics d'un espectacle
en què no tots els gags funcionen. Quan ho fan, resulten antològics i propers
al més exquisit dels absurds, com el número dels porrons, o les cadires dels
músics baixant de les bastides superiors de l'escenari. Una solució que recorda la imaginativa
performativitat de Carles Santos, per cert.
La reflexió
Vaig sortir del
TNC amb satisfacció i amb un cert deix de vergonya pròpia. Satisfacció per
haver gaudit d'un bon espectacle, desacomplexat i molt ben defensat. Però al
mateix temps avergonyit pels meus prejudicis: potser sóc víctima i formo part
d'aquest autoodi que ens defineix com a poble (i així ens va).
La casualitat ha fet que, precisament aquests dies, i per raons formativo-acadèmiques,
estigui llegint alguns dels textos fundacionals de la Renaixença (Aribau, Milà i
Fontanals, Rubió i Ors...). I que constati la validesa d'aquells
primers discursos, a mode de programa i com a antecessors de les posteriors
grans aportacions de Verdaguer o de Guimerà.
Aquest país ha tingut grans homes,
que han defensat una voluntat de ser a través d'un fer proactiu, modern,
cosmopolita i allunyat d'estèrils localismes. ¿Què haurem fet tan malament que
aquella modernitat hagi quedat reclosa a un lamentable segon pla, i que el que
quedi a primer terme sigui la barretina i la gralla? Fins i tot així, ¿què tenen de dolentes la
barretina i la gralla, si poden compatibilitzar-se amb aquella "modernitat
popular" de la que parlava Roger Canadell
en la seva conferència? Ja ho deia Unamuno,
que als catalans ens pot el disseny ("A los catalanes les pierde la
estética", va escriure el 1902). Una de les conseqüències més lamentables
d'aquesta nostra partiular antropologia sigui que algunes de les parades de la
Boqueria exhibeixen un cofoi "catalan food" per vendre botifarra amb
seques (deconstruïdes, això sí), quan el que fan és el ridícul més espantós.
La culpa és nostra i ben nostra. Ens cal una mica
d'orgull i d'amor propi. Superar traumes i sentir-nos hereus d'una tradició
d'innegable modernitat. Clavé va ser un dels
qui van posar la llavor. Només cal creure-hi i que, institucions com el TNC,
segueixin amb la seva tasca de donar-la a conèixer. I, ja posats, proposar que teatres com el Liceu
apostin igualment pel nostre patrimoni, del que queda molt per descobrir.
Reclutar una orquestra com la de
l'ESMUC i un estol de cantants locals més que notables no ha de ser tan car per
representar títols que disten molt de ser ruïnosos i quue, segur, aplegarien
públic fidel a preus populars al Liceu en períodes més fluixos de la
cartellera, com ara estiu o vacances de Nadal. Barcelona és plena de turistes i ja va sent hora d'anar més enllà de la
globalització que ens obliga a trobar el mateix a tot arreu. La singularitat és bàsica com a
exercici d'autoestima. Cal, això sí, creure-hi. I començar-ho a estimar.
1 Comments:
Tan sols diré que et mereixes un fort aplaudiment
Publicar un comentario
<< Home