BON "MACBETH" EN BLANC I NEGRE AL LICEU
La temporada 2016-17 del Gran Teatre del
Liceu comença amb bastant bon peu, amb una producció de Macbeth que, sense ser rodona, té
mols aspectes positius. Christof Loy opta per
una certa atemporalitat, emmarcada en el sumptuós, preciós i únic decorat de Jonas Dahlberg, ben vestit pels figurins d’Ursula Renenbrink.
Loy planteja l’òpera verdiana des de l’atmosfera
opressiva, en una mansió que podria ser la Manderley de la novel·la Rebeca
de Daphne du Maurier, tot i que la localització
exacta és el de menys. Molt de psicoanàlisi i notes salpebrades de l’elegant
terror propi d’una novel·la de Henry James fan
la resta en un espectacle resolt plàsticament en blanc i negre i que mima els
cantants-actors, si bé coixeja en quadres sempre polèmics com el de les
bruixes, amb els innecessaris postissos de barbes i bigotis.
Dirigeix musicalment aquestes funcions Giampaolo Bisanti, que no desplega un especial
devessall d’imaginació, tot i signar una lectura correcta de la partitura, a la
qual respon dòcilment l’orquestra titular. Capítol a part per al cor, que s’apunta
un encert més a les ordres de Conxita Garcia,
tot i que la intensitat va creixent a mesura que avança l’obra.
Vistos ja els dos repartiments, es
confirma que això de primer i segon cast no és sinònim de major o menor
qualitat. Al contrari, perquè la Lady Macbeth de Tatiana
Serjan, coprotagonista del segon repartiment, és a anys llum de la de la
nit d’estrena, la debutant en el rol Martina Serafin.
Sigui dit de passada que la primera funció, amb un públic impossible –d’invitació,
amb moltes cares conegudes però poc avesades al que és l’espectacle operístic-
va fer palpable una fredor que es va contagiar a l’escenari. Però Serafin té problemes amb les agilitats, els aguts
sonen esqueixats i, tot i les bondats en el terreny de l’expressió, fa massa
justícia a allò de la “brutta voce” amb què Verdi
es referia a la vocalitat de la pèrfida reina escocesa. Serjan, en canvi, és una Lady majúscula, carnosa, vibrant, amb
mala bava des del primer fins a l’últim pentagrama, versàtil en l’evolució del
personatge i amb una musicalitat al servei del peculiar estil amb què Verdi impregna aquesta singular partitura.
Macbeth té en aquest muntatge dos
servidors de luxe, Ludovic Tézier i Luca Salsi. Són dos estils ben diferents, però els
dos perfectament complementaris i vàlids per a interpretar el rol titular. Tézier el debuta, i mostra un cop més l’elegància del
fraseig i el bon gust que el caracteritzen. En canvi, Salsi
opta pel camí de l’expressivitat, amb una veu no tan rodona i que recorda la
del primer Nucci, fins i tot amb ribets de
verisme. Per cert, el baríton francès resol l’ària del quart acte en la versió “Pietà
rispetto, amore”, mentre que Salsi opta per “Pietà,
rispetto, onore”, d’acord amb una edició crítica de la partitura. Ara bé... no
s’haurien pogut posar d’acord? (per cert que el quadre final remet a l’original
de Florència, sense el “Vittoria!” de la versió parisenca).
Rodó, compacte, autoritari i exquisit el
Banco de Vitalij Kowaljow. Alessandro Guerzoni va assumir el paper al segon
cast, amb una prestació molt desfortunada. Tanmateix, segueix sent un signe de molt
mala educació que, sobre els compassos conclusius, l’expert de torn llenci un “buhhh!”
impropi d’un públic que hauria de tenir uns mínims de correcció. Guerzoni no és
un bon baix, però protestar-lo crec que no era de rebut. Els impresentables no
haurien de sortir de casa.
Verdi va reconèixer que el rol de Macduff mai no seria
gran cosa, tot i la bellesa de l’ària “Ah la paterna mano”. Cal dir que al
Liceu no tenim massa sort amb aquest paper. Saimir
Pirgu sempre m’ha semblat un tenor-poqueta-cosa (ho vaig constatar de
nou fa tres setmanes al Palau amb el Rèquiem verdià), i al segon cast Teodor Ilincai resol aquest passatge amb uns cops de
glotis molt molestos, sobretot al recitatiu, lleument calat.
Compleixen, i bé, Albert
Casals (Malcolm), Anna Puche (Dama de
Lady Macbeth), David Sánchez (Metge) i Marc Canturri (Servent/sicari/Herald) en unes
funcions que, tot i algunes llacunes, posen el llistó bastant alt amb aquesta
prodigiosa partitura del mestre de Busseto.
1 Comments:
Macbeth,inauguració temporada Liceu .Nit d'un públic extremadament fret
Publicar un comentario
<< Home