REVOLUCIÓ A PERALADA
Andrea
Chénier és una òpera
d’embolica-que-fa-fort, un melodrama molt ben escrit per la magistral ploma
d’Umberto Giordano, potser menys refinat que a Fedora però molt més incisiu en expressivitat i en anar directament
a l’emoció. Part d’això és el verisme i Andrea
Chénier no enganya ningú.
Per tal que la funció sigui rodona, calen
tres veus esplèndides i un bon planter de secundaris. I el cert és que la
coproducció entre l’ABAO i el Festival de Peralada, i que dissabte s’estrenava
als jardins-auditori del castell empordanès, va funcionar notablement. Ho va
fer possible, justament, el trio protagonista, format per Marcelo Álvarez,
Csilla Boross i Carlos Álvarez. Com és sabut, aquests dos darrers suplien els
cantants inicialment previstos. Al baríton malagueny el coneixem prou (fins i
tot de diverses actuacions a Peralada), però no sabíem res de la soprano
hongaresa que assumia la part de Maddalena de Coigny. Espléndid Carlos Álvarez,
Gérard de veu expansiva, molt controlada a partir del segon acte (ho va ser
menys al primer), amb intensitat i rotunditat i una esplèndida interpretació
actoral.
Csilla Boross té una veu homogènia, la
línia de cant és immaculada i l’expressivitat força treballada. No és una
soprano antològica, però ho dóna tot, i això li juga alguna mala passada, com
ara un “Sono io” conclusiu mal projectat i que se li va acabar trencant. Mal
menor, en tot cas, per a una interpretació aplaudible.
Marcelo Álvarez mai no ha estat sant de la
meva devoció, tot i que reconèixer-ne les virtuts. Abandonat ja el repertori de
líric lleuger o de líric pur, el tenor argentí fa temps que s’ha endinsat en
terrenys més robustos, com ara els característics papers de spinto com el
titular de l’òpera de Giordano. El seu és un Andrea Chénier complidor, però no
de manual. El cant a batzegades de “Come un bel dì di maggio” va estar per sota
del nivell de “Sì, fui soldato”, mentre que l’”Improvviso” de sortida va acabar
molt millor del que havia començat. Bon Chénier, en tot cas, però que no
passarà a la història.
L’òpera de Giordano té una galeria de
personatges que permet gaudir d’un planter de secundaris que s’hi poden lluir
de valent. Va ser el cas del bon Roucher de Valeriano Lanchas, el rotund
Mathieu d’Àlex Sanmartí, el sinuós Incredibile de Francisco Vas i el musical
Abbé de Vicenç Esteve Madrid. Discrets la resta.
José Luis Basso signava, amb aquesta, la
seva darrera producció al Liceu com a director del cor titular. La massa coral
va estar bé i prou, al contrari d’una orquestra desmanegada i embrutida per un
so que feia poca justícia a les subtileses de la partitura, especialment els
moments més manieristes o aquells que demanen un lirisme tan especial com el
que proposa Giordano, per exemple al final del tercer acte. Marco Armiliato va
signar una direcció tosca i pel broc gros, complementada per pífies puntuals
però suficientment reconeixibles. Ja sabem que tocar a l’aire lliure, i en un
espai com el fossat improvisat dels jardins de Peralada, no és el mateix que
fer-ho en un espai tancat i pensat per a l’ocasió. Però ahir la cosa va estar a
la vora del naufragi. Llàstima.
El muntatge que signa Alfonso Romero Mora
compta amb bonic vestuari de Gabriela Salaverri i escenografia al servei del
drama de Ricardo Sánchez Cuerda. Romero Mora explica –i bé- el procés de decadència
i esquerdamenta dels protagonistes d’una revolució (la francesa) que va acabar
devorant els seus propis fills, tal i com diu el llibret de Luigi Illica. El
director madrileny, però, assenyala que la decadència afecta tant els
aristòcrates del primer acte com els “sans culottes” i els protagonistes del
“terror” imposat a partir de 1793 a la França revolucionària. Això incideix, en la seva lectura, en el
retrat de la noblesa de Gérard i en la fragilitat de Maddalena i Chénier. Res
nou, en efecte, però molt ben explicat i amb algunes idees molt interessants i
un bon treball actoral.
Peralada s’apunta, amb aquest títol, un
nou triomf en el seu periple festivaler, que tanta prioritat dóna a l’òpera.
Una producció, en tot cas, llastimada tan sols pel trist paper d’una orquestra
que semblava demanar a crits que necessita vacances i reprendre forces per
encarar amb qualita ti exigència la nova temporada 2014-15 del Gran Teatre del
Liceu.
2 Comments:
Carlos Álvarez és un dels meus cantants favorits.M´agrada la seva veu i com interpreta cada personatge.Va estar formidable.I no dic res més perque tindria de repetir el que tu saviament has dit.
Anar a Perelada des de Barcelona és tot un esforç que a vegades no es veu prou recompensat, però, en aquesta Andrea Chenier, vista globalment, sí, va mereixer la pena anar-hi.
Bon mes d'agost i disfruta de tots el festivals...
Mae
Publicar un comentario
<< Home