ENERGIA NEGRA AL LICEU
Confesso que no les tenia totes, però des
del minut zero aquest Porgy and Bess
desprèn una energia que s’encomana al llarg de les posteriors (quasi) tres
hores d’espectacle. Fa dos anys vaig veure una versió de l’òpera de Gershwin
(molt més reduïda que aquesta i en format musical)
al Richard Rodgers Theatre de Nova York i no em va agradar, ni de lluny, tant
com aquesta.
En primer lloc, cal recordar que Porgy and Bess és una de les millors
òperes del segle XX, perfectament equiparable –salvant, és clar, les distàncies
estètiques que les separen- a Elektra,
Wozzeck, Billy Budd o Die Soldaten,
per citar d’altres títols que personalment considero com a inapel.lables obres
mestres operístiques del segle passat. La dicotomia entre òpera popular i òpera
elitista mai no m’ha interessat, i menys en una obra com aquesta. Per tant,
assistir a una de les estranyíssimes funcions que es poden veure de Porgy and Bess, almenys a Barcelona on
feia 32 anys que no tornava, és un veritable privilegi.
El muntatge, esplèndid, que presenta la
Cape Town Opera és una excel.lent oportunitat per retrobar-se amb aquest
clàssic del segle XX de la mà d’una companyia sudafricana que desprèn color,
energia, vitalitat i qualitat per tots costats. La direcció escènica de
Christine Crouse, desplaça l’acció original -que transcorre a Catfish Row,
suburbi de Charleston (Carolina del Sud)- al Soweto dels anys 70’. Sense
alterar les intencions originals de DuBose Heyward, l’espectacle reforça els
elements de marginalitat en què viuen els personatges immortalitzats per la
música de Gershwin. I de passada, alguns números com “Oh, I can’t sit down”
(primera escena del segon acte i que aquí serveix per tancar la primera part)
serveixen per recordar el clam per les llibertats entre els negres víctimes del
vergonyant apartheid de Sudàfrica.
De fet, l'espectacle bascula entre les grans produccions operístiques a l'estil de la que va dirigir Rattle a Glyndebourne o la més recent de John DeMain a San Francisco i pren el camí del mig del que seria l'òpera entesa des de la seva integritat i complexitat i la seva reducció a musical a l'estil Broadway. En aquest sentit, cal dir que l'opció de Crouse és intel.ligent i pot acontentar tothom. O quasi.
Porgy
and Bess és una òpera
molt llarga, que sencera pot arribar a les quatre hores. Sovint és una obra
escapçada i de vegades fins i tot massacrada. Aquí, la versió presentada és
reduïda respecte de l’original, però concentra bé els esforços en narrar la
història amb números molt ben resolts i amb un engranatge de precisió rellotgera i
amb moments àlgids com “It Ain't Necessarily So” (al principi de la segona part) o el conclusiu “I’m on my
way”. Per no parlar de la màgica i sobtada transformació de la Bess “de sempre”
quan es decideix a marxar a Nova York amb Sportin’Life en la penúltima escena
de l’òpera.
En aquest espectacle destaca un treball
conjunt, més que no pas les individualitats. I cal dir que brillen molt més els
personatges secundaris més que no pas els titulars. Xotela Sixaba és un Porgy
de veu generosa i ben projectada, però tendeix a matisar poc en general i el
seu “I got plenty o’nuttin" va pecar de massa
monolític. L’afinació de Nomhlanhla Yende (Bess) va ser lleugerament dubtosa en
els passatges inicials d’”Oh, the train is at the station”, però en general va
ser compensada per un moviment escènic extraordinari. Grans veus, en canvi, les
de Siphamandia Yakupa (Clara), Arline Jaftha (Serena), Andile Tshoni (Peter),
Lusindiso Dubula (Mingo) i singularíssima i carismàtica personalitat la de l’enorme
-en tots els sentits- Miranda Tini (Maria). A Sportin’Life se li demana, més que un cant líric, un
cant incisiu i sinuós, i Tshepo Moagi ho va aconseguir des del principi de les
seves intervencions. Discreció, d’altra banda, per al Crown més aviat anecdòtic
de Mandisinde Mbuyazwe.
El cor de la Cape Town Opera destaca per
una homogeneïtat admirable, complementada amb la capacitat dels seus membres
per ballar amb ritme encomanadís mentre entonen alguns dels números corals que
impregnen la partitura. Sorpresa molt agradable pel que fa a la prestació
orquestral, brillant, de la mà de la formació liceista capitanejada per tot un
especialista com Tim Murray, que va treure tot el suc i el swing necessaris del
fossat del Liceu. Artilleria Cape Town al complet. La cosa dura fins dissabte 19 de juliol i encara queden entrades. No us ho deixeu perdre!!!!
2 Comments:
Què bé Jaume, m'has engrescat a veure aquest Porgy and Bess, potser perquè recordó una, també molt bona versió, representada en el Real de Madrid, quan encara s'estava reconstruint el Liceu.
Versió clàssica perquè s'entengués l'obra, cosa que avui no passa gaire sovint.
PORGY and BESS m´ha agradat força. La que no m´ha agradat massa ha sigut Philisa Sibeco (Bess).
Publicar un comentario
<< Home