CARLO BERGONZI (1924-2014)
Aquest
matí rebo un missatge, molt trist, de l'amic Santi Vela:
aquesta nit ha mort Carlo Bergonzi. Gran entre
grans, havia fet 90 anys el diumenge 13 de juliol.
M'uneixen
molts (bons) records de Bergonzi, des que era
petit: la seva veu sonava, molt més que de la Del
Monaco, Corelli o Di Stefano a casa dels meus mares: gravacions de Don Carlo, Aida,
La bohème o La
forza del destino que corrien per casa i interpretades pel gran
tenor italià que ens acaba de deixar. Així vaig aprendre a distingir una veu
bella d'una que no ho és. I és que Bergonzi, com la d'Aragall o Corelli, tenia
un timbre bellíssim i el seu era un fraseig immaculat, dels pocs que podien
abordar l'"Hostias" del Rèquiem de Verdi amb el pianíssim marcat en
la partitura.
Li
ho vaig recordar quan, el gener del 2005, el vaig poder entrevistar per a la
ràdio a l'Hotel Ritz de Barcelona, on Bergonzi s'hostatjava en dies de Concurs
Viñas. Dies tristos perquè va ser aleshores quan va morir Victoria de los Ángeles. I Bergonzi la va evocar,
entre llàgrimes, juntament amb la que havia estat col.lega i molt amiga, Renata Tebaldi. L'emoció de Bergonzi es contagiava, i
no tan sols en les seves representacions o gravacions.
Una vida exemplar
Carlo Bergonzi va néixer a Polisene, a la
vora de Parma, el 13 de juliol de 1924. Va estudiar al Conservatori Boito de
Parma i va debutar a Lecce amb el paper de Figaro d’El barber de Sevilla rossinià. I és
que Bergonzi va començar la seva carrera com a baríton, però en ocasió d’una
audició per a Nàpols, un empresari li va fer notar que en realitat la seva
tessitura era de tenor. Va ser aleshores quan, en menys de dos anys, Bergonzi
va reciclar-se i el 1951 debutava a Bari en el rol titular d’Andrea Chénier.
El 1953 li arribava la gran oportunitat de
La Scala, on debutava amb l’òpera Mas’Aniello
de Napoli. L’èxit d’aquella vetllada va fer-lo de seguida un dels tenor
predilectes de l’exigent públic milanès, i Bergonzi va convertir-se així en un
dels membres d’una generació daurada en matèria de veus de tenor: Mario Del
Monaco, Giuseppe Di Stefano o Franco Corelli van ser alguns dels seus
il.lustres col.legues
Bergonzi va convertir-se aviat en un tenor
de fama i reconeixement internacionals: debutava al Teatre Stoll de Londres el
1953 com a Don Alvaro de La Forza del
destino, la mateixa òpera amb què es presentava el 1962 al Covent Garden de
la capital anglesa. Allò confirmava una vegada més els dots innegables de
Bergonzi per assumir el repertori verdià, de qui ha estat un dels seus
ambaixadors més emblemàtics,
La de Bergonzi va ser una veu de gran
puresa en la línia, amb un sentit elegant del fraseig i una transparència com
pocs. Però fou capaç d’abordar papers forts que, sense arribar a ser dramàtics
(mai, per exemple, no va cantar Otello), sí que li permetien assumir-los amb
convicció. Per això, juntament amb els papers de Verdi, els de Puccini,
Mascagni, Leoncavallo, Boito, Gounod, Meyerbeer o Donizetti tampoc no se li van
resistir.
La constància i la vitalitat van ser
d’altres característiques del tenor italià, que es va passejat durant dècades
pels principals teatres d’arreu, i això inclou especialment els europeus (com
el Liceu, on va actuar en diverses ocasions) i d’Amèrica del Nord i del Sud, a
més de terres llunyanes com ara el Japó, on el públic nipó adorava Bergonzi. Al
Metropolitan de Nova York, per exemple, Bergonzi va debutar el 1956 i va
actuar-hi durant 30 temporades, fins el 1988, en què va cantar per última
vegada unes funcions de Luisa Miller
de Giuseppe Verdi.
Carlo Bergonzi vivia a Busseto, fidel a la
causa de Verdi, per qui sentia una admiració que fins i tot es traduïa en el
bastó que duia el tenor, i que reproduïa el cap del compositor. Però no podem
oblidar, com dèiem abans, que Bergonzi va ser intèrpret il.lustre de
compositors variats i que, tot i estar centrats en el romanticisme, van de
l’òpera francesa a la italiana i amb noms diversos i fins i tot d’estètiques
diverses.
Un tenor amic dels seus bons amics, entre d’altres
el baríton Dietrich Fischer Dieskau, amb qui Bergonzi va protagonitzar diversos
enregistraments i representacions operístiques.Gran entre grans, sense dubte... el consol? Pensar que encara ens queda Nicolaï Gedda...
1 Comments:
Sento que ens hagi deixat el gran tenor Carlo Bergonzi. He repassat on el podia haver sentit... he recordat la Gioconda tenint com a partner l'Àngeles Gulin, també difunta. He recordat el gran éxit que va tenir en aquella representació... la de vegades que varen tenir que sortir a saludar entre cortines, com es feia en aquell temps. Què en pau reposi!
mae
Publicar un comentario
<< Home