L'ANELL COMENÇA A FORJAR-SE AL LICEU
El professor Bryan Magee és autor d’un estudi impagable, Wagner and the Philosophy (Penguin, 2000), crucial per entendre les contradiccions i les coherències d’un ésser paradoxal com Richard Wagner. El llibre desvetlla aspectes molt interessants que expliquen el perquè i el com de les arrels més variades, així com l’evolució del pensament en l’obra wagneriana. Molt més assequible, Aspectos de Wagner, del mateix autor, ha estat recentment publicat a Acantilado amb traducció de Francisco López Martín. M’atreveixo a dir que, tot i la seva brevetat, és un dels llibres de l’any en matèria wagneriana i tothom qui conegui Wagner o qui vulgui aproximar-se’hi trobarà sucoses pàgines, algunes fins i tot obertes a la polèmica, com el segon capítol, sobre les relacions entre Wagner i el judaisme.
El repte del director
Serveixi aquest preàmbul per introduir Magee, que en el capítol cinquè de
l’edició castellana d’Aspects of Wagner,
dedicat a la interpretació diu que les òperes del mestre alemany demanen del
director d’orquestra “un control absolutamente extraordinario de la estructura.
No sólo debe tener un dominio firme de esos enormes conjuntos (...), sino
también del detalle, para relacionarlo con el conjunto sin sacrificar nada de
él y mostrarlo como algo interesante, expresivo, hermoso en sí mismo, y, al
mismo tiempo, como parte orgánica de la estructura” (p. 72). Si això no passa,
la direcció d’una òpera wagneriana acaba sent una “sucesión de episodios
hermosos” (Íbid.). Més endavant, Magee afirma que “Hay que interpretar la
música de Wagner con rotundidad, pero también con claridad interna” (p. 78).

Reptes vocals
Pons no sempre va controlar satisfactòriament un volum que, ocasionalment,
va tapar alguns cantants. Per bé que el nivell vocal conjunt no va passar de
mig al llarg de les dues hores i mitja de representació. I això que alguns
intèrprets van excel.lir sense discussió: excel.lència de Kurt Streit, Loge
sinuós i emfàtic, clarament ressentit i vocalment impecable; excel.lència d’Ain
Anger, Fasolt rotund i cavernós, dúctil i patètic en el seu desesper davant la
pèrdua de Freia; excel.lència d’Ewa Podlés, Erda tel.lúrica de veu gairebé
inhumana. D’altres cantants van estar vorejant el notable alt, començant per
dos “gats vells” en les seves interpretacions d’Alberich i Wotan, respectivament
Andrew Shore i Albert Dohmen. Shore, maliciós, punyent i expressiu; Dohmen,
conscient de la condició majestàtica del pare dels déus, tot i que els aguts
comencen a ser compromesos; notable alt igualment per a la Fricka autoritària
de Mihoko Fujimura, el Fafner d’Ante Jerkunica, el Mime de Mikhaïl Vekua o les
tres filles del Rin (Lisette Bolle, María Hinojosa i Nadine Weissmann); i
finalment suficiència (el Froh de Marcel Reijans) i mediocritat (el Donner de
Ralf Lukas i la Freia d’Erika Wueschner).
Repte escènic
La producció de Robert Carsen, procedent de Colònia, explora aspectes que
sumen idees de produccions anteriors, des del mític Anell del binomi Chéreau/Boulez fins al de Padrissa/Mehta, passant
pel de Holten/Schönwändt, entre molts altres. Vull dir que hi ha conceptes
dramatúrgics que no són nous: la lluita de classes, la militarització
totalitària dels déus, la contaminació del riu, l’agressió contra la naturalesa
per part de Wotan... aspectes que fins que no haguem vist sencer el cicle no
acabaran de fer-nos entendre si estem davant d’un muntatge genial o bé d’un
espectacle a base de retalls.

De moment, L’Anell ha començat a
forjar-se. Li haurem de donar tres oportunitats més. Les esperem amb frisança i
amb il.lusió.
1 Comments:
Gràcies, Jaume!
Magnífica síntesi i nutrició extra. Totalment d'acord amb l'alabança dels aspectes teatrals, però menys amb l'optimisme respecte a la producció en el seu conjunt. Per cernt, demanar al públic una espera fins al 2016 sembla realment un plantejament absurd... Qui entengui els programadors, que els compri!
EV
Publicar un comentario
<< Home