ROSSINI GUANYA VERDI PER GOLEJADA
Després del quasi fracàs que han suposat les
funcions amb primer repartiment de l’Otello verdià, hi havia ganes de grans
veus en un teatre com el Liceu, hereu d’una tradició en què la vocalitat ha
estat sempre la reina de la casa. I l’Otello de Rossini, que no s’escoltava a
Barcelona des de 1877, ha guanyat per golejada al de Verdi.
Precisament, cinc grans veus han estat artífexs d’aquest èxit de la versió
en concert- Versió, per cert, que no fa enyorar l’escenificació, atès el
maldestre llibret de Francesco Maria Berio di Salsa sobre Shakespeare, amb
moltes llicències respecte de l’original.
Gregory Kunde és, a hores d’ara, l’únic tenor al món capaç de ser un sòlid
Otello de Verdi –com va demostrar aquest estiu a Peralada- i, a l’hora, de
Rossini. El color de veu no sempre és grat, però l’emissió és segura, potent i
sempre de bon gust. I les agilitats es resolen amb intel.ligència. Però Rossini
va escriure, en aquesta òpera, dos papers més per a tenor, de dificultats
extremes: Roderigo i Iago. Assumia el primer paper un pletòric Dmitry Korchak,
el veritable i indiscutible triomfador de la nit. La seva ària al segon acte va
ser un desplegament de virtuosisme, pirotècnia i ben cantar, acotxat pel segur
Iago de Yije Shi, un tenor xinès que va exhibir mitjans sobrats i bon sentit de
l’expressivitat per al pèrfid personatge que enverina les orelles del moro de
Venècia.
Dos dies després de l’última funció de La Sonnambula a Oviedo, Jessica Pratt assumia el rol de Desdemona, substituïnt la inicialment prevista Julia
Lhezneva. Pratt és una Desdemona delicada i que demostra els seus dots al llarg
i ample de l’audició. I va saber resoldre els esculls i algun maldecap provocat
pel sobreagut amb què es tanca el duet amb Elmiro al final del segon acte.
Segur i molt musical l’Elmiro de Mirco Palazzi, extraordinària l’Emilia de
Lidia Vinyes-Curtis i molt ben cantats el Dux de Josep Fadó, el gondoler de
Beñat Egiarte i el Lucio de Josep Lluís Moreno.
Christopher Franklin s'ha fet càrrec de la direcció musical. La subtilesa no és el seu
fort, i val a dir que l’orquestra va sonar opaca en les seccions de vent. Més
sort vam tenir amb les intervencions corals, si bé no són especialment
abundants en una partitura com aquesta.
Gran nit de veus, en definitiva, en un teatre que necessita més nits com
aquesta.
1 Comments:
Ahir al Liceu hi havien bastants espais lliures, ningú sabia gran cosa d'aquesta òpera hi havia un ambient de fredor, A més pels melomans hi va haver un dilema, anar al Liceu o al Palau de la Música on cantava Juan Diego Florez, per sort hi ha una segona representació de l'Otello, on els que van optar pel Florez podràn satisfer els seus anhels d'oir tres tenors en plena forma, a més dels altres bons cantants. Ah, no vaig trobar a faltar l'embolcall dels decorats ni dels moviments escènics, perquè total pel que ens fan avui en dia, millor deixar-ho a la imaginació de cadascú
Publicar un comentario
<< Home