EL SEGON WAGNER D'ÀLEX OLLÉ, A MADRID
Després
de Tristany i
Isolda -un muntatge que segurament tindrem ben aviat entre
nosaltres-, Àlex Ollé ha abordat el seu segon Wagner: un Holandès errant presentat a Madrid,
i coproduït amb Lió, Bergen, Lille i Opera Australia.
Chittagong,
la segona ciutat de Bangla Desh i un dels llocs més contaminats del planeta, és el marc
de l'espectacle en què Ollé situa Daland, Senta
i Erik. Fidel a la ideologia de La Fura dels Baus, Ollé
no perd l'oportunitat de denunciar els excessos de les societats
contemporànies, revestides d'un imparable i fagocitador capitalisme.
No
obstant això, aquest és l'element conceptual menys explorat i explotat del
muntatge -potser perquè els personatges estan dibuixats amb trets poc explícits-,
mentre que l'altre, el d'un mar que torna als ideals romàntics amb l'evocació
de l'univers pictòric de Delacroix, Constable o Turner,
és el més evident. Les videoprojeccions de Franc Aleu
contribueixen a l'efectisme visual de la proposta, amb solucions realment
espectaculars, sobretot l'obertura i l'escena final, d'efecte cinematogràfic.
Tanmateix, i per concloure, la vistositat de l'espectacle, amb escenografia
monumental d'Alfons Flores,
es menja la conceptualització dramatúrgica, que es queda a mig camí i que
navega (que comnsti que sense naufragar) amb un rumb erràtic que no arriba a
cap port. (I que consti que la metàfora és una feliç casualitat, atès el
context mariner de l’òpera).
Pablo Heras-Casado abordava per primer cop la quarta
òpera (i la primera "canònica") de Wagner,
amb recursos igualment eficaços pel que fa a l'efectisme. Però, com en el cas de la producció, un efectisme buit Temps ràpids, massa nerviosos, que perfilaven
un teixit sonor convincent a mitges i poc aprofundit pel que fa al discurs: Der fliegende
Holländer és una òpera encara ancorada en els paràmetres del
romanticisme postweberià, i cal abordar-la de manera desacomplexada i no
passant de puntetes per aquest tret innegable, cosa que converteix la partitura
en l'obra mestra que sempre ha estat, diguin el que diguin els llepafils que
encara li perdonen la vida. Heras-Casado és un
bon director, però aquest cop no ha acabat d’assolir el nivell d’excel·lència
que demana una obra com aquesta. I el resultat per part de la plantilla
orquestra i del cor va ser irregular. (Per cert, imperdonable que els mariners
fantasmes sonessin enregistrats).
El Teatro Real va programar deu funcions de l'òpera, amb un doble
repartiment. La darrera funció, del 3 de gener, que és la que vaig tocar veure,
va gaudir del gran Daland del no menys gran Kwangchul
Youn. La ductilitat tímbrica i el vellut dels greus del baix sudcoreà
fan del mariner una presència entranyable, cosa que en part contribueix a la
contradicció respecte de les idees d'Ollé, que
no aconsegueix fer del pare de Senta un personatge antipàtic i explotador, al
contrari.
En
canvi, l'apatia amb què Evgeni Nikitin va
abordar l'Holandès va passar factura al baix-baríton rus. Bandejat per Bayreuth a l'hora
d'interpretar aquest rol a causa de l'esvàstica que s'havia tatuat en el seu
passat rocker, Nikitin no abandona una mala
bava que pressuposo congènita. I vocalment la cosa es tradueix en un
desmenjament gens apropiat a un personatge aturmentat com el que interpreta. La
veu, a més, és relativament interessant.
De
menys a més, la Senta d'Ingela Brimberg va
acabar convencent per la teatralitat i el poderós doll vocal que exhibeix. Si
bé semblava reservar-se en la balada de sortida, la soprano sueca va ser,
juntament amb Youn, el millor d'aquest cast, corresponent al de l'estrena de
l'espectacle.
L'Erik de Nikolai Schukoff va ser protestat al final (com Nikitin) a causa d'una veu descentrada, i que a "Willst jenes
Tags dich nicht mehr entsinnen" va tenir seriosos problemes per atènyer els, d'altra banda, poc arriscats aguts de la
pàgina. Satisfactoris, en canvi, el Timoner de Benjamin Bruns i la Mary de Kai Rüütel.
Tot plegat, a l'espera que l'Holandès atraqui d'aquí a cinc mesos a l'escenari del Liceu, amb una altra proposta
escenica
que, com la vista a Madrid, té sobre el paper un innegable interès. Els resultats globals, de vegades, són una altra cosa...
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home