MÀGICA ZAUBERFLÖTE AL LICEU
Estem de sort
amb una Zauberflöte
realment màgica, que tanca la desigual temporada 2015-16 del Liceu i que obrirà
la, sobre el paper, prometedora (però conservadora) 2016-17.
El magnífic
espectacle, que vaig poder veure a Madrid l’hivern passat, compta amb un concepte
escènic, de Suzanne Andrade i Barrie Koski, basat en les animacions projectades i creades
per Paul Barritt.
El referent de fons d’aquest muntatge no és ni l’al·legoria
maçònica ni la complexitat psicoanalítica amb què alguns encara s’entesten en
presentar la darrera òpera de Mozart amb
llibret de Schikaneder. Al contrari, fidels a
l’esperit de singspiel i de zauberoper inherents a La flauta màgica,
l’equip de la Komische Oper de Berlín opta pel cinema, amb codis visuals
perfectament reconeixebles, des de la primera Silly Symphony de Disney (The Skeleton Dance) fins a les ombres de Lotte Reiniger, passant per la caracterització de
personatges que al.ludeix a icones immortals de la pantalla en blanc i negre:
Nosferatu (Monostatos), Caligari (Sarastro) o Buster
Keaton (Papageno), amb una aràcnida Reina de la Nit que fa pensar en
l’imaginari postmodern de Tim Burton. En definitiva, una festa per als
sentits, gràcies a l’equip escènic capitanejat per Barrie
Kosky, que opta per suprimir els diàlegs parlats i canviar-los per
intertítols propis del cinema mut. En aquest cas, l’acompanyament musical corre
a càrrec d’un pianoforte amplificat,
que toca dues fantasies mozartianes: la KV 397 i la 475, com si estiguéssim en
una petita sala cinematogràfica de fa més de cent anys.
Tanmateix, la cosa no és ni gratuïta ni fruit d’un caprici per
a nostàlgics del cinema clàssic, perquè Kosky
no oblida que La
flauta màgica és una òpera popular. Indubtablement, el cinema ha
estat al segle XX el que l’òpera havia estat durant bona part dels segles XVIII
i XIX, una manifestació artística d’arrelament popular. I va afegir, a més,
aquell component de màgia i d’il.lusió, que tan sols una òpera com la
mozartiana, amb el seu rerefons del conte de fades, pot ajudar a sintetitzar.
Certament, l’element visual d’aquest muntatge és tan fascinant
i atractiu que hom té la sensació de deixar-se dur per l’embolcall i devessall
d’imatges, oblidant que per damunt de tot assistim a un espectacle en què l’element
musical és el punt de partença. I això fa que pensi que un espectacle
d’aquestes característiques demani no pas grans veus de divos i dives, sinó un
nivell artístic homogeni, amb els mínims de qualitat que exigeix la gens fàcil
partitura. I això és el que passa al Liceu: hem sentit, al teatre de La Rambla
i fora de Barcelona, Taminos molt més lírics que Allan
Clayton, però el tenor anglès té la noblesa suficient per al príncep;
també queden per a la història Sarastros amb molta més rotunditat que la que
exhibeix Dimitry Ivaschenko, tot i que va
complir en la pell de l’enigmàtic sacerdot (i també com a amplificat Sprecher).
La soprano Olga Pudova és una Reina de la Nit
que arriba sense problemes als temibles Fas sobreaguts, però la veu és petita i
incideix poc en la maldat del personatge. I al Papageno de Dominik Köninger li falta una mica més de musculatura
vocal. Mals menors per a un repartiment, insisteixo, homogeni, i amb notables
presències com la Pamina de Mauren McKay i el
trio de dames format per Nina Bernsteiner, Karolina
Gumos i Ezgi Kutlu. Fluix el Monostatos
de Dominik Köninger, i suficients la Papagena
de Julia Giebel i els sacerdots i homes armats
de Timothy Richards i Bogdan
Talos (amb el tall del duet “Bewaret euch”). Molt correctes els tres
nens del cor infantil de Tolz i complidor el paper del cor del Liceu.
L’orquestra de la casa no va brillar. La direcció musical de Henrik Násási no es va revelar massa imaginativa i,
tot i l’agilitat dels tempi, vam
trobar a faltar aquella guspira que et permet llegir l’abundant interliniat
dels pentagrames mozartians.
La festa, però, va complir la seva promesa i el seguiment de
l’espectacle va ser, penso, prou bo, amb ovacions finals a l’equip escènic, que
fins i tot va sortir a saludar en dues ocasions. De debò que l’experìencia val
molt la pena.
2 Comments:
Magnífica representacio.
Completament d'acord. L'espectacle, entès com a unitat, molt seductor per l'habilitat en combinar llenguatges, però fluixejant en l'aspecte operístic clàssic. Tal volta, però, aquesta sigui la solució a tanta perfecció avorrida de traviates i aides... i per arribar a un públic més ampli...
Publicar un comentario
<< Home