SIEGFRIED D'ALÇADA AL LICEU
De les quatre
òperes que integren L’anell del Nibelung,
Siegfried és la més complexa. Ho és
en primer lloc pel tractament orquestral, eminentment simfònic, i que demana un
treball molt acurat. Davant de l’Orquestra del Liceu, Josep Pons s’ha preparat
a fons amb els seus músics. El tractament leitmotívic presentava un detallisme
molt ben resolt per una fusta cohesionada, uns metalls més que suficients i una
corda a la que tan sols li va faltar una mica més d’empast a la secció greu. Es
podria observar que a Pons li va molt millor la feina de miniaturista més que
no pas la del sentit narratiu global, però indubtablement aquest Siegfried és el millor dels títols
wagnerians dirigits pel mestre de Puig-Reig al Liceu. Les esbroncades que va
rebre al final dels dos primers actes responen tan sols a les obsessions
personalistes d’algú entossudit a enfonsar el director titular de l’orquestra
del Liceu. A fe que no ho aconseguirà.
La segona
jornada de L’anell del Nibelung és
igualment difícil pel tractament vocal, d’extrems, tant en personatges
omnipresents (com el rol que dóna nom a l’òpera) com en els que apareixen en
moments puntuals. Per primer cop al Liceu, i com es fa en teatres com la
Bastilla de París o el mateix Festspielhaus de Bayreuth, la directora artística
va sortir abans d’alçar-se el teló per donar la cara i anunciar que Lance Ryan,
convalescent d’una grip, no podria assumir la part de Siegfried i que ocuparia
el seu lloc Stefan Vinke, previst per al segon cast. El tenor alemany exhibeix
un cant resistent, que va permetre-li arribar al final sense fissures.
Certament, la veu és tímbricament poc heroica i la projecció –especialment al
primer acte- va ser poc descarada, però en general va complir al llarg de cinc
hores extenuants de representació. Irène Theorin va confirmar, a l’escena
conclusiva, que és una Brünnhilde de referència. Un cant sinuós, amb domini de
mitges veus en el passatge “Ewig war ich, ewig bin cinc” que va ser de matrícula
d’honor al llarg de l’escena conclusiva.
Si dèiem abans que aquest Siegfried és el millor que ens ha brindat aquesta Tetralogia liceista, també ho és
per part d’Albert Dohmen, un Wanderer/Wotan que marca territori des de la seva
primera intervenció. Al tercer acte va mostrar inicialment signes de cansament,
però de seguida el diàleg amb Erda i poc després amb Siegfried va confirmar el
que ja sabem: el baix baríton alemany serà un Wotan per a la història.
Precisament, Erda va ser assumit per una Ewa Podlés que comença a mostrar
signes de decadència vocal amb pèrdua d’homogeneïtat en els diferents
registres, però el rol tel.lúric que Wagner li reserva a Siegfried li permet algun altibaix que no desmereix una interpretació d’alçada.
Peter Bronder és un veterà i
demostra que Mime és un rol que li va com anell al dit, tant escènicament com
vocalment. En la línia d’alguns antecessors il.lustres que han assumit el paper
del nan, Bronder reforça el cantó grotesc del repugnant personatge, en una
opció que no sempre pot agradar però que, per als qui creiem que Mime no té la
intel.ligència sagnant d’Alberich, ja ens està bé. Per al.lusions, aquest últim
és interpretat al Liceu per un Jochen Schmeckenbecher complidor i sense que
brilli especialment. Un cantant amb millor línia expressiva més que no pas
canora, en tot cas. Notable, també, el Fafner d’Andreas Hörl, molt millor sense
amplificació que no pas en els passatges que canta amb microfonia des de la
suposada cova. Excel.lent, d’altra banda, la veu de l’ocell a càrrec de
Cristina Toledo.
La producció que signa Robert
Carsen, i que el dia de l’estrena no va comptar amb cap responsable a l’hora de
les salutacions, continua fidel amb la seva idea de la destrucció paulatina de
la naturalesa com a culpable de la caiguda dels déus. El fet de veure una òpera
per temporada d’aquest Anell... fa que s’oblidin algunes idees
exposades a Die Walküre i, sobretot, a Das Rheingold. Però també m’atreveixo a dir que aquest títol és,
si més no en el terreny escènic, el millor dels vistos fins ara d’aquesta Tetralogia procedent de
Colònia. Tot està molt ben explicat, amb un minuciós treball de caracterització
de personatges i amb idees francament bones com tot l’acte primer, la cova i la
mort de Fafner i l’escena final. D’altres poden ser més discutibles, com ara
una Erda reduïda a dona de fer feines dels senyors del Walhalla.
Títol complex, en definitiva,
però molt ben servit en un Liceu no precisament ple la nit de l’estrena i que
encara reserva força entrades per a una òpera indispensable.
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home