"OTELLO" O SABADELL COM A EXEMPLE
Ho intuíem i no anàvem desencaminats: en
comparació, i salvant totes les distàncies que es vulguin, l’Otello dels Amics
de l’Òpera de Sabadell ha resultat, en conjunt, molt més satisfactori que el
del Liceu, programat aquesta mateixa temporada.
L’entitat del Vallès no havia muntat mai
la penúltima òpera verdiana i la segona sobre text shakesperià del músic
italià. El repte és gran, especialment pel treball exigit a cor i orquestra. La
formació coral dels Amics de l’Òpera ha funcionat molt bé, amb seccions
ampliades fins a seixanta cantaires. I amb bons resultats, tot i un desajust
ostensible al final del tercer acte. La batuta de Daniel Gil de Tejada va saber
dibuixar bé els contrastos de la partitura, amb les seves llums i les seves
ombres, si bé la concertació va tenir, la nit de l’estrena, algun punt feble.
Bon rendiment de la Simfònica del Vallès
al primer i segon actes, i més irregularitats al tercer i quart, especialment
els metalls i el violoncel solista en l’entrada d’Otello al quart acte. Més
assaig no aniria malament a una formació que, amb tot, va tenir un rendiment
força homogeni al llarg de la vetllada.
El rol titular d’aquesta òpera demana una
tessitura molt particular. La d’Enrique Ferrer no és una veu especialment
bonica, però no va defallir en cap moment. I des de l’”Esultate!” de sortida
fins al “Niun mi tema” conclusiu va donar-ho tot, amb expressivitat i
musicalitat.
L’esplèndida soprano andalusa Maribel
Ortega va tornar a demostrar la qualitat del seu instrument i la saviesa amb
què el fa anar. Esplèndida cançó del salze i millor “Ave Maria” al quart per
reblar el clau d’una Desdemona sensacional.
El tercer en discòrdia en aquesta òpera és
Iago, servit amb intel.ligència per Toni Marsol que, si bé va patir en
l’inclement registre agut amb què Verdi obsequia el personatge, va ser un
lloctinent amb tota la maldat i tota la crua incisivitat amb què el compositor
va compondre un rol tan fascinant.
Complidors la resta, especialment l’Emilia
de Carla Mattioli, al costat del Cassio de Carlos Cremades, el Montano d’Antoni
Fajardo, el Roderigo de Samuel Peláez i el Lodovico de Juan Carlos Esteve.
El bon nivell musical es complementava amb l'hàbil i intel·ligent proposta de Carles Ortiz, un director d'escena que no busca complicar-se la vida, sinó explicar (i bé) la història que toca. Però no es limita a una cal·ligrafia a base de tòpics, sinó que fa contribucions que resulten interessants. En aquest cas, Ortiz reforça i posa bastant en primer pla l'amor passional, fins i tot carnal, que uneix Otello i Desdemona. Això, és clar, potencia la crueltat del desenllaç, amb l'assassinat de Desdemona a mans del seu marit. Plàsticament, l'espai dissenyat per Jordi Galobart és eficient, bonic i proposa bones solucions per als canvis de quadre. Altament recomanable, com a exemple d'una manera de fer bé les coses en espais que resulten una feliç alternativa al que es fa a la capital.
1 Comments:
Com molt bé tu dius,excel-lent Otello dels AMICS DE L'ÔPERA de Sabadell
Publicar un comentario
<< Home