PRESONERS AL LICEU
Il
Prigioniero
i Suor Angelica poden ser dues cares
de la mateixa moneda. Almenys, així és com ho llegeix Lluís Pasqual en el
context d’un espectacle que aplega les dues òperes, dues maneres d’entendre el
teatre musical a la Itàlia de la primera meitat del segle XX i amb estètiques
aparentment oposades, però perfectament complementàries. En el cas de l’òpera
de Dallapiccola, la immensa gàbia que tanca el presoner (que recorda una
estructura de Malèvitx) és el convent on viu Angelica. Una gàbia definitivament
oberta al final de l’òpera de Puccini, tot i que la monja abraçarà el cadàver
del seu fill, amb la qual cosa l’alliberament serveix tan sols per constatar
que més enllà dels límits que ens constrenyeixen existencialment, no hi ha més
que mort i desolació. Impactant i lúcida solució per al muntatge que tanca
oficialment la temporada 2013-14 del Gran Teatre del Liceu, i que ha servit per
acomiadar José Luis Basso com a director del cor titular que, tanmateix, té poc
paper en les dues òperes.
Davant de l’orquestra del Liceu, Edmon
Colomer va complir amb un acompanyament precís i concís i amb un rendiment més
que òptim de la formació instrumental del teatre de La Rambla tenint en compte
les dificultats de la pàgina de Dallapiccola, escrita amb plantejaments
dodecatònics.
En escena, Ievgeni Nikitin va ser un
presoner amb força expressiva al costat del cant intens de Jean-Michèle
Charbonnet i de les sinuositats del doble paper Carceller/Inquisidor de Robert
Brubaker i amb els notables complements sacerdotals d’Albert Casals i Toni
Marsol.
Debutava al Liceu Maria Agresta com a
Suor Angelica, amb un cant intens, sentit però allunyat de sentimentalisme, més
mare que monja. La Zia Principessa és un paper massa petit per a Dolora Zajick,
que va demostrar una vegada més el poderós cant de gran volada expressiva al
servei de l´únic gran rol de Puccini per a mezzosoprano. A destacar, entre
l’aplec conventual, l’abadessa de Gemma Coma-Alabert, la zeladora de Marina
Rodríguez-Cusí i la mestra de novícies d’Itxaro Mentxaka.
Un cop més, el rendiment de l’orquestra
del Liceu va ser òptim, tot i que la direcció d’Edmon Colomer va tendir a una
certa fredor i a deixar el melodramatisme expressiu de la pàgina pucciniana en
un discret segon terme. Parlo de la segona funció, la de dimecres... Diumenge, el dia de l'estrena, era a Viena, on entre d'altres perles vaig poder gaudir d'una memorable Ariadne auf Naxos a la Staatsoper... però aquesta és una altra història...
1 Comments:
Il Prisionero, obra molt profunda i molt ben cantada
Suor Angelica Magnífica Maria Agresta.
Publicar un comentario
<< Home