BAYREUTH 2016 (II): PARSIFAL I LA RELIGIÓ
Després de l'oblidable Parsifal
dirigit escènicament per Christoph Schlingensief, però també de la meravellosa
posada en escena del mateix drama musical a càrrec de Stefan Herheim, Bayreuth
estrena enguany una nova producció del Bühnenweihfestspiele wagnerià. Amb una
particularitat: a diferència de les dues anteriors propostes, aquest Parsifal dirigit per Uwe Eric Laufenberg
torna a explicitar el seu rerefons religiós. I amb una tesi perfectament
defensada i explicada: viuríem en un món millor si no existissin les religions.
O, com a mínim, sense els seus elements fanatitzadors.
Llegida en clau d'actualitat, és obvi que la temàtica vinculada a
l'Islam suposava obrir la caixa de Pandora, i d'aquí les mesures extremes el
dia de l'estrena (sense la presència d'Angela Merkel), tot i que el segon acte,
amb l'aparició de diverses concubines-hurís (les noies flor) no rebla
excessivament el clau. Hom es pregunta fins a quin punt Laufenberg haurà
rebaixat la incisivitat de la proposta, ja que en el terreny del catolicisme,
hi ha algunes idees que resulten excessives, com el crucifix fàl·lic que
Klingsor mostra a Kundry.
El primer acte evoca el monestir de St. Elian, al cor de Síria,
destruït fa un any per Estat Islàmic. Tot i que també podríem pensar en la
massacre perpetrada per una facció islàmica a la comunitat monàstica i amb
voluntat ecumènica de Tibhirine (Algèria) el 1996, recordada a la pel·lícula Des hommes et des dieux de Xavier
Beauvois (2010). El castell de Klingsor, al segon acte, ens mostra el ressentit
cavaller envoltat de creus amb un rerefons kitsch, mentre que Parsifal,
esdevingut marine, apareix en un pati àrab, on es banyarà agombolat per les
concubines citades. El darrer acte presenta una càrrega més simbòlica, i ens
situa al mateix espai del primer, ara derruït i amb la presència d'una naturalesa
que ho envaeix tot, com a substituta d'un déu tan absent com Titurel, reduït a
cendres, dins del fèretre on jueus, cristians i musulmans dipositaran els
símbols respectius. La llum (extraordinària la il·luminació de l'espectacle a
càrrec de Reinhard Traub) passa a la sala: són els espectadors els qui han de
decidir el rumb que haurà de prendre la seva vida, en un context de
postreligiositat, i que entronca de ple amb les tesis posthumanistes de Peter
Sloterdijk, amb l'ateisme i l'hedonisme ètic de Michel Onfray o amb l'activisme
antirreligiós de Michel Houellebecq.
La magnífica escenografia de Gisbert Jäkel i l'encertat vestuari de
Jessica Karge són el rerefons d'un espectacle interessant, en què el discurs
(sobretot al primer i tercer actes) presenta coherència, convidant l'espectador
a una contínua reflexió. I, si bé hi ha alguns caps ambivalents i que queden
per lligar (com ara l'omnipresència d'un espectador-ninot a la part superior de
l'escenari, o el sacrifici d'Amfortas dessagnant-se com un Crist a l'escena del Graal),
Laufenberg aconsegueix el que es proposa, tot i que al Festspielhaus es van
deixar sentir algunes -poques- protestes.
Assumia la direcció musical Hartmut Haenchen, després de la plantada
d'Andris Nelsons. Enguany, a Bayreuth sembla haver-se imposat certa lleugeresa
en el discurs musical, i Haenchen no és aliè a aquest concepte. La lectura de
la partitura és, en mans del director saxó, formidable i detallista, i la
preparació de l'orquestra amb l'assistent de toro -Haenchen no va arribar fins a l'assaig general- demostra l'altíssim nivell de
la formació del Festspielhaus, al servei de l'única partitura que Wagner va
concebre per al seu teatre. No cal dir que el cor, a mans d'Eberhard
Friedrich, va contribuir a dur en molts moments el clímax de l'espectacle a
cotes altíssimes i que difícilment oblidarem.
Assumia el rol titular Klaus Florian Vogt. El timbre clar del tenor
alemany és marca de la casa, però val a dir que la seva interpretació de
Parsifal demostra l'assumpció de l'evolució del personatge, tot i que
l'"Amfortas! Die Wunde!" no va tenir el deix de genialitat d'altres
precedents en el rol. Poderosíssima la Kundry d'Elena Pankratova, homogènia en
tots els registres, amb intensitat expressiva i amb un "Ich sah' das
Kind" d'alt voltatge sensual.
Ryan McKinny va ser un Amfortas amb la quota justa de patetisme, i
sense l'histrionisme que alguns altres intèrprets imprimeixen al seu monòleg
del tercer acte. Al contrari, el baríton nord-americà mesura bé el terreny que
trepitja, amb resultats excel·lents. Molt bé el Titurel de Karl-Heinz Lehner i
complidor, sense brillar, el Klingsor de Gerd Grochowski.
I deixo pel final el gran Gurnemanz de Georg Zeppenfeld. Enguany,
Bayreuth tancarà Festival amb aquest nom, que ja pot considerar-se un dels
grans en la categoria de baixos wagnerians. Després de Hunding i de Marke, el
cantant alemany culmina amb un fermall d'or la seva intervenció del 2016.
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home