SIMON PLEBISCITARI
La diada de Sant Jordi del 2016, i en una
Rambla remullada per una pluja vespertina que no va arruïnar del tot el dia del
llibre i de la rosa, serà recordada per l’homenatge a Plácido
Domingo al Liceu. Es reconeixia d’aquesta manera la seva dilatada història
al teatre on va debutar el 1966 amb dues òperes de compositors mexicans, tot i
que el primer èxit sonat del tenor madrileny a Barcelona va ser el desembre de 1971
amb Manon
Lescaut.
D’aleshores ençà, Domingo
ha trepitjat poc més de vuitanta vegades l’escenari del vell i del nou Liceu,
al llarg de vint-i-una òperes escenificades i tres en versió de concert, a més
de les dues que ha dirigit des del fossat.
Els qui freqüentem el Liceu des de
principis dels 80’, hem tingut la sort de veure en repetides ocasions aquest
gran artista, per bé que no li hem pogut veure aquelles representacions
memorables de què parlen els admirats i autèntics veterans, que encara s’emocionen
quan parlen d’aquelles funcions d’Aida, Ballo in maschera o L’Africaine al costat de Montserrat
Caballé. En la memòria de qui escriu aquestes ratlles, quedaran impreses a la
retina i les oïdes nits o tardes estelars protagonitzades per Domingo en títols com Otello, Fedora, Samson et Dalila i La fanciulla del
West. Al nou Liceu, una
excel·lent Walküre
en versió de concert i el Parsifal de 2005, a més d’altres
interpretacions de Plácido Domingo a teatres de
València i Madrid, poden ser motiu d’enveja per a futures generacions. Per
contra, concerts diversos o versions en concert d’òperes com Tamerlano o I due Foscari no deixaran de ser anècdotes. I
em temo que el Simon
Boccanegra d’ahir al vespre tampoc passarà a la història, deixant de
banda el citat homenatge, amb pastís inclòs ofert per Christina
Scheppelmann amb tot l’equip que formava part de la representació
verdiana.
Certament, el paper de Simon Boccanegra és
el més interessant i el més reeixit dels que Domingo
interpreta de la corda baritonal. I ho és perquè demostra el magistral ús que
el cantant fa de la paleta cromàtica. Això, afegit a l’expressivitat marca de
la casa i una presència escènica indiscutiblement carismàtica, forma part dels
principals atots del músic. Però, com deia fa uns dies, personalment
m’interessa molt poc la trajectòria “baritonotenorada” del cantant madrileny. Mai
no serà un baríton, però tanmateix ningú no pot discutir-li el valor, l’entusiasme
i la passió que posa en el marc de la que segurament sigui la carrera més
llarga de tots els artistes que –almenys al segle XX- s’han dedicat a l’òpera. I
tan sols per això ja és per treure’s el barret. I és que Plácido Domingo ha esdevingut, per mèrits propis, una
llegenda viva.
El paper de Gabriele era assumit en aquest
segon repartiment per Ramón Vargas, que va
mostrar seguretat i fermesa, tot i que les darreres vegades que he escoltat el
tenor mexicà li percebo una tendència abusiva a deixar la veu enrere, cosa que repercuteix
negativament en una emissió que, sense ser forçada, no sempre es projecta como cal.
Davinia Rodríguez és una jove soprano, que ja ha cantat amb
Domingo, i que debutava al Liceu amb Amelia
Grimaldi. El timbre de la soprano canària –esposa del director Riccardo Frizza- és preciós i la presència escènica
innegablement elegant (és una dona d’una gran bellesa), però tendeix a engolar,
cosa que es va notar sobretot a l’ària de sortida. Tanmateix, tenim en Davinia Rodríguez una realitat consolidada i una
cantant que voldríem més entre nosaltres.
Al discretíssim Paolo d’Elia Fabbian es va imposar el gegantí Fiesco d’un
veterà com Ferruccio Furlanetto, que va debutar
precisament al Liceu amb el mateix paper fa trenta anys. Riquesa d’harmònics,
expressivitat a dojo i línia cent per cent verdiana va ser el que va oferir el
baix italià.
No cal dir que la lluminosa presència de Domingo no va poder fer res amb la grisor del
muntatge, i que la de Massimo Zanetti va seguir
sent el que va ser el dia de l’estrena: cumplidora i d’ofici, però sense traces
de genialitat.
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home