23.1.08

NOVA TEMPORADA AL LICEU

Ja tenim, sobre el paper (i oficialment), la nova temporada liceista. I, una vegada més, la “ràdio macuto” no s’equivocava perquè les previsions anaven per bon camí. Titular? Una temporada molt “alla tedesca”, tant pel que fa a títols com a intèrprets i director d’escena. Cap problema.

Temporada alemanya
Si prenem Le nozze di Figaro com a òpera d’un compositor germànic, la temporada 2008-09 del Liceu contempla la programació de cinc títols alemanys, perquè a més de Mozart hi ha compositors com Eugen d’Albert, que el 2 d’octubre aixecarà el teló amb Tiefland; i després vindran Salome, Die Meistersinger von Nürnberg i Fidelio.
L’equilibri del repertori, però, és evident si ens fixem en què hi ha òperes dels segles XVII al XXI, comptant amb l’estrena a casa nostra d’un títol meravellós com L’incoronazione di Poppea de Monteverdi. El gran repertori el focalitzen títols com Turandot i Simon Boccanegra, tot i que l’absència de títols belcantistes és notable.
Aquest 2008 no contempla cap referència explícita a Puccini, de qui el desembre d’enguany recordarem el 150 aniversari del naixement. Posats a fer, i per fugir dels tòpics, títols poc programats com La Rondine o La fanciulla del West haurien pogut compartir programació amb un concert integrat per la Missa de Glòria, sense anar més lluny. És clar que tots voldríem una programació “al nostre gust”, i que les efemèrides no tenen per què anar a favor de la coneixença dels compositors (de vegades les conseqüències deriven en efectes contrapro
duents), però Puccini té un pes massa fort com per ignorar-lo, a excepció de la citada Turandot, programada el juliol del 2009.

L’òpera “de casa”
El retablo de Maese Pedro de Falla i La cabeza del Bautista d’Enric Palomar són altres
presències destacadaes, pel fet de ser de compositors de l’estat espanyol. Enric Palomar (Badalona, 1964) està en plena fase de composició de La cabeza del Bautista, amb llibret de Carlos Wagner sobre una de les peces que integren el Retablo de la avaricia, la lujuria y la muerte. L’estrena absoluta de la peça, en coproducció amb l’Òpera de Halle, és una de les excel.lents notícies d’un teatre que s’hauria de comprometre a estrenar cada any i com a mínim una òpera encarregada a un compositor de casa. Ara bé, un teatre com el Liceu obliga a disposar JA d'una segona sala per presentar títols com aquests dos o d'altres (el cas de l'òpera de Monteverdi, sense anar més lluny) sense haver de recórrer a iniciatives com el Festival d'Òpera de Butxaca. Si volem ser una capital oprística de primer ordre, una segona sala que no sigui el foyer, és a dir un veritable segon teatre depenent del Liceu, comença a ser urgent.

Grans noms
Michael Boder és el director que compartirà amb Sebastian Weigle la responsabilitat de la direcció musical de l’orquestra, en el que s’endevina un lògic relleu. Els grans noms els posen cantants com la parella que formen Peter Seiffert i Petra-Maria Schnitzer, Emma Bell, Sophie Koch, Neil Schicoff, Miah Persson, Franz Josef Selig, Albert Dohmen, Bo Skovhus, Ludovic Tézier, Ángeles Blancas, José Manuel Zapata (recents encara els seus èxits al Met de Nova York), Karita Mattila, Nina Stemme (que pot ser una Salomé d’elevat voltatge) o Ainhoa Arteta. Molts d’ells són noms debutants al teatre, i compartiran títols amb directors musicals com Paolo Carignani, Harry Bicket o els citats Ros Marbà, Weigle i Boder. A tos ells, els noms de director escènics igualment destacats com Lluís Pasqual, José Luis Gómez, Claus Guth, Jürgen Flimm o David Alden.
Altres grans noms són els que configuren els recitals i concerts, amb la presència destacada d’Edita Gruberová amb un concert sobre àries de concert mozartianes o el cicle Die schöne Müllerin amb Thomas Quasthoff.

Òperes
Tiefland (2-20 octubre)
Le nozze di Figaro (11-30 novembre)

Simon Boccanegra (23 desembre-14 gener)
El retablo de Maese Pedro (3-10 gener)
L’incoronazione di Poppea (3-15 febrer)
Die Meistersinger von Nürnberg (17 març-18 abril)
La cabeza del Bautista (20 abril-2 maig)
Fidelio (18 maig-2 juny)
Salome (19 juny-7 juliol)
Turandot (21-31 juliol)

2 Comments:

Anonymous Anónimo said...

Doncs jo, la veritat, estic bastant desil•lusionat i crec que les temporades del Liceu van de mal en pitjor. Aquesta ja és massa: ni autors francesos ni italians ni menys encara espanyols o catalans anteriors al s. XX. A mi em sembla imperdonable que no hi hagi ni un autor belcantista. I com sempre, títols que es van repetint per tot arreu. No hi ha ni un títol que realment sigui una recuperació. Tots, absolutament tots, inclosos Tiefland, són titols que circulen pels teatres del món. Per quan Cimarosa, Scarlatti, Pergolesi, Paisiello, Cherubini,Spontini, Lully, Rameau, etc. Amb els actuals directors artístics i musicals, segurament mai.

11:02 a. m.  
Blogger Javier L. said...

Esperem que no ens deixem emportar per l'esnobisme. Ja hem hagut de patir aquesta temporada les ocurrències de la Fura dels Baus i encara queda la reposició del muntatge de Calixto Bieito.

D'altra banda, i amb tot el respecte, perquè això de "compositors de l'estat espanyol"? Que jo sàpiga, cap d'ells forma part de l'entrellat de ministeris i subsecretaries de l'Administració espanyola. Diguem millor "compositors espanyols" o "compositors d'Espanya", tant si agrada com si no...

11:55 a. m.  

Publicar un comentario

<< Home