UNES "NOZZE" SENSE VOL
Diversos factors fan que aquestes Nozze di Figaro
al Liceu siguin correctes, però que no acabin d’aixecar el vol. En primer lloc,
la producció que signa Lluís Pasqual, ja vista
el 2008 i el 2012. Hi ha bones idees i fins i tot el primer i segon actes
presenten recursos inherents a la “folle journée”, però el tercer i sobretot el
quart actes perden pistonada. En el cas que ens ocupa, la reposició que signa Leo Castaldi tampoc no ha aconseguit que el primer i
segon actes funcionessin amb la precisió rellotgera que demana el llibret de Da Ponte. Muntatge correcte i poca cosa més.
En segon lloc, la direcció de Josep Pons. Mozart
sempre és un compositor que li escau, i la prova són els detalls que el
director de Puig-Reig extreu de la partitura, amb saviesa i coneixement de
causa. Però alguna cosa no ha funcionat –almenys la nit de l’estrena- entre el
fossat i l’escenari: van haver-hi algunes pífies en la concertació, a banda que
algun intèrpret quedava tapat per un fossat lleugerament elevat. Per sort,
estem davant de bons professionals, que han salvat el que hauria anat a la
deriva i en aquest sentit Pons ha marcat el que
havia de marcar i els cantants finalment han anat per on havien d’anar. Però
això no és suficient perquè unes Nozze... siguin el
que han de ser: un devessall de subtileses, amb un evident sentit narratiu i
una bona tesi de fons. Llàstima, perquè el rendiment de l’orquestra va ser en
general òptim, amb una secció de fusta cohesionada i una corda transparent.
I finalment, el repartiment. Aquí també es
va imposar la correcció general, però Mozart demana
i exigeix molt més. Ja coneixíem el gran Fígaro de Kyle
Ketelsen i el bon nivell s’ha mantingut. La veu hi és i el personatge
també: res a dir. Personalment, tenia moltes ganes de veure al Liceu una
cantant com Anna Bonitatibus, que he vist
sempre fora de Barcelona. El seu Cherubino és excel·lent, i imaginatiu (domini
dels ornaments afegits a “Voi che sapete”), tot i que al Liceu la veu resulta
petita.
Per altra banda, no tots els espectadors
es van assabentar que la Comtessa de l’estrena va ser Anett
Fritsch: els flyers amb el
repartiment no ho feien constar i tan sols un fullet que s’encartava dins del
programa de mà anunciava el canvi: em sorprèn que abans d’alçar-se el teló no s’hagués
notificat la indisposició d’Olga Mykytenko. Sigui
com sigui, el cas és que vam sortir guanyant perquè la Comtessa d’Anett Fristch va ser, de lluny, la millor del
repartiment: domini de l’estil mozartià, bona presència i musicalitat a dojo
van presidir una interpretació sense màcula de la senyora Almaviva. Brava!
La resta no va passar de la citada
correcció. Mojca Erdman va ser una Susanna més
de les moltes que es poden trobar en teatres de segona. Canta bé, però sense
esperit, i el rerefons mediàtic que l’agombola (Deutsche Grammophon) li farà més
mal que bé. Gyula Orendt va ser un Comte poc
autoritari i vocalment molt just, mentre que l’escassa subtilesa que exhibeix Valeriano Lanchas no s’ajusta a les exigències d’una
pàgina com “La vendetta”. Bons actors, tot i que sense ària, Maria Riccarda Wesseling i el sempre hilarant José Manuel Zapata van ficar-se en la pell de
Marcellina i de Basilio. I, tot i la petitesa de la veu, Rocío Martínez va ser una gran Barbarina. Una altra
soprano que hauríem de tenir més en compte, potser en teatres més petits, però
que farien d’ella una deliciosa soubrette.
Complidors el Curzio de Vicenç Esteve Madrid i
l’Antonio de Roberto Accurso.
1 Comments:
Plenament d'acord. Una orquestra a bon nivell, algún desgavell propi de una estrena, cantants correctes (amb una Comtessa molt per sobre de la resta) i una producció crec que ja prou amortitzada.
Tot plegat massa planer i sense cap emoció.
Publicar un comentario
<< Home