LA FLAUTA MÀGICA SEGONS JACOBS
Després dels enregistraments d'òperes de Mozart dirigides per René
Jacobs a Harmonia Mundi, hi havia ganes d'escoltar en directe la seva versió de La flauta
màgica, el disc de la qual va treure fa dos anys. A grans trets, es pot dir que les expectatives es van acomplir.
Palau 100 convidarà el músic belga en temporades successives, al
llarg de les quals dirigirà Le nozze di Figaro, Don Giovanni i Così fan tutte,
amb l'Akademie für Alte Musik de Berlin i el Cor de Cambra de la RIAS. Cossos
estables de luxe, de sonoritat compacta i cenyida als criteris de Jacobs: absència
de vibrato a la corda, articulació nerviosa i contrastada, treball d'accents
rítmics i sonoritat pastosa de la fusta. Trets característics de les gravacions
dirigides per Jacobs, l'última de les quals (una vibrant Finta giardiniera)
ressona encara a les orelles de qui signa aquestes ratlles des de finals de
setembre, tal és l'impacte causat per un disc que serà, sens dubte, dels
millors de la temporada.
En el cas de La flauta màgica, i com passa amb l'enregistrament,
Jacobs afegeix elements sonors interessants, com ara el pianoforte com a farcit
del tutti orquestral; o "bromes" musicals en els diàlegs -cuidats i treballats-, als que
afegeix apunts mozartians aliens al singspiel, com ara el lied Die Alte en la primera aparició de
Papagena. Per no parlar dels "efectes" de percussió que reforcen
l'aspecte zauber del singspiel mozartià, i que bé podria haver
estat present en les primeres representacions de la peça, el 1791. Efectes, tot s'ha de dir, que
en alguns casos poden resultar redundants i fins i tot excessius enmig d'una audició en
versió de concert, malgrat els apunts de moviment escènic a càrrec dels
solistes, que òbviament cantaven sense partitura.
René Jacobs s'erigeix, tanmateix, en el principal artífex de la
vetllada, davant de les esplèndides formacions coral i orquestral que té al
davant. En canvi, és en l'aspecte vocal dels solistes quan els resultats són més que discutibles.
Un Tamino com el de Tobi Lehtipuu, d'emissió escanyada i projecció limitada,
seria imperdonable en un altre context; que una part tan senzilla com la de
Papageno estigui en mans d'un baríton impersonal com Daniel Scmutzhard no té perdó
de Déu; i al Sarastro de Marcos Fink li falten greus rotunds i cavernosos. Més
interessant va resultar la Pamina de Miah Persson -tot i que sense gaire
alegries-, i la Reina de la Nit de Burçu Uyar va patir de valent, malgrat el
color vocal interessant d'aquesta soprano turca. Va quedar-se a mig to del Fa
sobreagut final de l'ària del primer acte i va frasejar bé les agilitats de la
del segon, per bé que la col.locació no sempre va ser la correcta. Correctes el Monostatos de Kurt Azesberger i l'Orador de Thomas E. Bauer, excel.lents les tres dames (Inga Kalna, Anna Grevelius i Isabelle Druet) i molt eficaços -i audibles- els knaben del St. Florian Sängerknaben.
Insisteixo: el millor, l'orquestra, el cor i la direcció de Jacobs.
Fins i tot per als qui creiem conèixer bé una òpera com aquesta, hi ha un abans
i un després de La flauta màgica dirigida pel músic de Gant.
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home