GENEROSA KHOVANTXINA AL LICEU

Al Liceu, a banda del final del mestre Voronkov, s'ha optat per la versió de Xostakòvitx, incisiva en l'aspecte expressionista, de color lleugerament descarnat en els passatges dramàtics, molt
adient per a l'atmosfera que Mussorgsky volia donar com a rerefons d'una partitura pessimista i que canta, en definitiva, un rèquiem "avant la lettre" davant d'una Rússia ingovernable i destinada a morir, agònica, en el marasme de la seva grandiositat. Una òpera èpica sense ressonàncies triomfalistes, en definitiva.
La direcció escènica de Stein Winge, procedent de la Moneda de Brussel.les, cuidava els mínims detalls de la macro i microhistòria: mirades, gestos, anades i vingudes i moviments de masses per a una òpera que requereix efectes de gran complexitat. El canvi d’època, ubicat als anys cinquanta del segle XX, no dificultava la comprensió d’un drama que ho és tant des del vessant polític com religiós i que mostrava una reeixida bellesa plàstica gràcies a l’acurada il.luminació de Davy Cunningham.
El planter vocal va tenir tan sols un punt vacil.lant en l’irregular Xakloviti de Nikolai Putilin amb una afinació insegura. La resta, va estar marcada per la qualitat i la generositat dels timbres del baix Vladimir Ognovenko en la pell d’un rotund Ivan Khovanski; dels tenors Vladímir Galouzine i Robert Brubaker com a eficaços Andrei i Golitsin respectivament; de la mezzo Elena Zaremba amb centre i greus avellutats per al paper de Marfa; del tenor Graham Clark, que un cop més demostrava que la veterania és un grau, fins i tot amb la veu cansada; o del baix Vladímir Vaneev com a Dosifei, tot i que el paper requereix una tessitura més cavernosa, per oposició a la de Khovanski. A tot plegat, cal afegir les intervencions de la soprano Natalyia Timtxenko com a Emma o d’aquest gran professional de la casa que és Francisco Vas en el paper de Kuzka.

La direcció escènica de Stein Winge, procedent de la Moneda de Brussel.les, cuidava els mínims detalls de la macro i microhistòria: mirades, gestos, anades i vingudes i moviments de masses per a una òpera que requereix efectes de gran complexitat. El canvi d’època, ubicat als anys cinquanta del segle XX, no dificultava la comprensió d’un drama que ho és tant des del vessant polític com religiós i que mostrava una reeixida bellesa plàstica gràcies a l’acurada il.luminació de Davy Cunningham.
El planter vocal va tenir tan sols un punt vacil.lant en l’irregular Xakloviti de Nikolai Putilin amb una afinació insegura. La resta, va estar marcada per la qualitat i la generositat dels timbres del baix Vladimir Ognovenko en la pell d’un rotund Ivan Khovanski; dels tenors Vladímir Galouzine i Robert Brubaker com a eficaços Andrei i Golitsin respectivament; de la mezzo Elena Zaremba amb centre i greus avellutats per al paper de Marfa; del tenor Graham Clark, que un cop més demostrava que la veterania és un grau, fins i tot amb la veu cansada; o del baix Vladímir Vaneev com a Dosifei, tot i que el paper requereix una tessitura més cavernosa, per oposició a la de Khovanski. A tot plegat, cal afegir les intervencions de la soprano Natalyia Timtxenko com a Emma o d’aquest gran professional de la casa que és Francisco Vas en el paper de Kuzka.

1 Comments:
Totalment d'acord, la millor des de setembre.
Publicar un comentario
<< Home