SUCOSES NOVETATS
DVDs: del sempitern Così a un gèlid Parsifal, passant per la fogosa Carmen
Arxivat els fons d’Unitel, per fi ha sortit el Così fan tutte gravat al Theater an der Wien de la capital austríaca. L’amarga i àcida comèdia de Mozart i Da Ponte es presenta amb vestuari de Mauro Carosi i escenografia d’Odette Nicoletti, que traslladen l’acció de
El repartiment és de somni, amb una extraordinària Barbara Frittoli en la pell d’una sofrent Fiordiligi i al costat de l’esplèndida i generosa Dorabella d’Angelika Kirschlager, acurada en detalls i prestació escènica, a més d’un estat vocal envejable. Completa el repartiment femeniní una xamosa Monica Bacelli a la que el paper de Despina escau, físicament i musicalment, como anell al dit.
Mai ens ha agradat el tenor Michael Schade tot i la seva fama mozartiana, però cal reconèixer que reconocer que el seu Ferrando, dotze anys abans, apuntava maneres. Aviat es van diluir en una emissió massa oberta, aquí tan sols intuïda. Un jove Bo Skovhus en la pell de Gugliemo és un altre dels punts forts que donen al registre un plus de qualitat, complementar pel cínic Don Alfonso d’un Alessandro Corbelli senzillamente perfecte. La qualitat d’imatge i so, amb impecable realització televisiva de Brian Large són al.licients afegits a una versió altament recomenable.
Ha sortit
Indubtablement, les carismàtiques presències de la soprano Anna Caterina Antonacci i del tenor Jonas Kaufmann són part dels al.licients de la gravació, ben complementada per les veus de l’Escamillo de D’Arcangelo i
Anna Caterina Antonacci és una cantant esplèndida i una actriu extraordinària intuïtiva i valenta, ficada de ple en la pell de la gitana cigarrera a la que dóna el just sentit de sensualitat però també de tragicitat, al costat d’un Kaufmann fogós, que apiana el si bemoll de l’ària de la flor en una mostra de tècnica i sensibilitat a les que és aliena una esplèndida actuació teatral.
I per acabar amb la tríada de DVDs, un Parsifal de Zuric enregistrat l’abril del 2007, mesos abans que Christopher Ventris estrenés la nova producció de l’última òpera wagneriana a Bayreuth. Ja vam dir en el seu moment que el tenor anglès, que s’ha especialitzat en el rol del cavaller del Graal, no és de referència, però els temps que corren són el que són i els vents bufen com poden. No és època de tramuntana, sinó de lleuger garbí i Ventris defensa la part amb dignitat, si bé no és cap meravella. Tampoc ho és
CDs: recital Haydn i sonnambulisme a 430 Hz
(Ben) preparem-nos pel 2009: any Albéniz, Händel, Purcell... y Haydn (Franz Joseph, ben entès...). Aquest últim és objecte del disc compacte del segell Deutsche Grammophon, protagonitzat pel baríton Thomas Quasthoff, integrat exclusivament per àries d’òperes italianes del compositor de Rohrau. Potser avançant-se a un dels esdeveniments musicals del 2009, el segell groc llença al mercat un producte impecable, que compta amb l’acompanyament de l’Orquestra Barroca de Freiburg dirigida per Gottfried von der Goltz. El disc es complementa amb la intervenció de la soprano Genia Kühmeier en un número d’Il mondo della luna.
Thomas Quatshoff és un cantant extraordinari, que ha seguit una impecable carrera com a liederista, tot i que les seves peculiaritats físiques provocades per la poliomelitis no li han impedit ocasionalment interpretar algun paper operístic en escena. Ho ha fet en tot cas en alguns enregistraments fonogràfics, i aquest que ens arriba és una selecció de divuit fragments extrets de nou òperes de Haydn: L’infideltà delusa, Orlando Paladino, Armida, L’isola disabitata, La fedeltà premiata, L’incontro improvviso, La vera costanza, Il mondo della luna, L’anima del filosofo i dues àries que Haydn va insertar en òperes de Bianchi com Il disertore, i de Salieri com La scuola de’gelosi. Per bé que la producció operística haydniana no tingui les equivalències qualitatives de Mozart, ni es pugui comparar a la producció cambrística o simfònica (per no parlar dels oratoris La creació o Les estacions), el nombre de títols va ser considerable, especialment els destinats a Esterházá.
Fins ara, cap altre baríton alemany, exceptuant Dietrich Fischer Dieskau, s’havia encarat a les àries del compositor. Thomas Quasthoff ho fa amb un rerefons més teatral que no pas el seu predecessor, que s’hi aproxima des d’un vessant més intel.lectual.
Rauxa, ductilitat i domini del fraseig i les mitges veus es manifesten de ple al llarg d’un disc que es recomana per si sol, tant per la prestació de Quasthoff com per la subtil sonoritat de l’Orquestra Barroca de Freiburg.
També és molt recomanable una de les últimes novetats de l’any, la versió que L’Oiseau Lyre (pertanyent a DECCA), ha editat de La sonnambula belliniana. Els al.licients i els reclams publicitaris per treure una òpera gravada en estudi (cosa que gairebé ningú posa en pràctica avui) son diversos. En primer lloc, el “morbo” de sentir plegats en la seva primera gravació junts Cecilia Bartoli i Juan Diego Flórez; en segon lloc, el fet que es fan servir instruments originals per a una gravació que compta amb l’Orquestra
Cecilia Bartoli presenta el seu bon gust habitual en les esfumatures i les agilitats. El domini de les mitges veus, el fiato i una afinació impecble, marca de la casa, atravessen un passatge amb recursos lliures com els reguladors, amb aquestes característiques “messe di voce”, és a dir l’augment i disminució dels volums, ben graduats. La cosa es complementa amb agilitats o variacions en les repeticions molt originals, potser de collita pròpia.
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home