
Després de l’espèndid
Billy Budd, de DECCA, telefilm indispensable que es coïa a la televisió britànica en temps de
Britten (i quan la petita pantalla tenia clara la seva funció més social que no pas empresarial), el compositor anglès va pensar en filmar
Peter Grimes, novament amb el protagonisme del tenor
Peter Pears, el tenor company del compositor. El 1967, el productor discogràfic
John Culshaw va esdevenir responsable musical de la BBC i va assumir el projecte de
Britten. El futur gran realitzador
Brian Large es va encarregar de la direcció televisiva, amb un treball prodigiós fet al teatre de Snape Maltings, perquè la grandària de l’escenografia del muntatge era massa gran per ser encabit en un estudi televisiu. Tanmateix, el producte resultant és un apassionant telefilm que s’adiu perfectament a la gramàtica i sintaxi de l’òpera dramatitzada, sense l’acartronament d’una presa feta en un teatre. Orquestra i intèrprets toquen i canten en directe, cosa que no treu espontaneïtat al resultat final. El repartiment l’integra un equip que formava part de l’entorn habitual de
Benjamin Britten, com ara el mateix
Peter Pears, al costat de
Heather Harper,
Bryan Drake,
Michael Rippon i un llarg etcètera, amb acompanyament dels Ambrosian Opera Chorus i l’Orquestra Simfònica de Londres dirigida per
Benjamin Britten. El resultat és un producte indispensable, tant per la sensacional posada en escena com per la qualitat del contingut musical, que edita el segell DECCA amb una excel.lent qualitat d’imatge i so.
I la cosa continua amb un altre excel.lent producte que, com el
Peter Grimes, mai no havia

conegut fins ara la seva difusió en suport domèstic. Ara arriba en DVD el cèlebre i ja mític
Tristan und Isolde de Bayreuth amb direcció musical de
Daniel Barenboim i escènica de
Heiner Müller, amb l’estranya, abstracta però no per això menys fascinant escenografia de
d’Erich Wonder i vestuari de
Yohji Yamamoto. La versió enregistrada és la de 1995 i Deutsche Grammophon és qui ho edita, procedent dels fons d’Unitel. Sumptuositat de banda sonora i qualitat insultant de la imatge són els complements perfectes a una versió que musicalment acaba sent d’una insultant qualitat:
Siegfried Jerusalem,
Waltraud Meier,
Uta Priew,
Falk Struckmann i
Mathias Hölle integren el repartiment d’una versió a la que la majúscula presència de
Daniel Barenboim davant de l’Orquestra i el cor del Festival de Bayreuth converteix precisament en allò que dèiem al principi: mítica. L’edició, que inclou subtítols en castellà al llarg i ample dels dos discos, lamentablement no du cap tipus de reportatge ni extra que expliqui més sobre aquesta producció tan contestada i alhora acceptada entre els acòlits de la muntanya sagrada de Bayreuth.
I tornem a DECCA i ara, cronologia obliga, ens desplacem a l’Opernhaus de Zuric, on el juny del

2007
Renée Fleming protagonitzava una
Arabella vestida amb l’asèptica posada en escena de
Götz Friedrich. La soprano nord-americana i Strauss estan d’actualitat després del llançament del disc que inclou els quatre últims lieder del compositor bavarès. La bona entesa entre soprano i músic es poden constatar de nou en aquest esplèndid DVD, en què
René Fleming està senzillament deliciosa, però a la que cal afegir la sensacional Zdenko (o Zdenko) de
Julia Kleiter. Tampoc farem lletjos al Mandrika de
Morten Frank Larsen ni a la veterania
d’Alfred Muff, però és que elles dues s’emporten els llorers amb un quadre musical ben liderat per la batuta de
Franz Welser-Möst. Hi ha subtítols en castellà, i ara sí que es lamenta l’absència de qualsevol tipus d’extra que ens ajudi a entrar de ple en el món d’una de les òperes del binomi
Strauss/Hofmansthal (l’última de fet) que més ganes tenim de veure a casa nostra. I ho diem, que consti, de passada, a l’espera dels (pre)anunciats
Capriccio i
Rosenkavalier que faran estada al Liceu en temporades successives.
També caldria parlar de discs... anuncio que el meu IPod treu fum... si em veieu pel carrer amb els ulls esbatanats i taps a les orelles una de dues: o tinc encasquetat el disc de
Flórez o el de
Pape.
Seguirem informant...
0 Comments:
Publicar un comentario
<< Home